Za chybějící značku budete chodit pěšky

22. červen 2010

Každý z nás má jako základní identifikátor svůj obličej. Nejsou na světě dva lidé stejní. Hodně podobní ano, ale naprosto identičtí ne. Naštěstí. U aut je to jiné. Splést si jedno s druhým není až takový problém. Továrny je chrlí jedno za druhým a často se liší jen v detailech někde uvnitř vozu. Proto je naprosto logické, že je potřeba, aby auta měla nějaký rozlišovací, identifikační prvek.

Tím jsou na celém světě registrační značky. Když je auto nemá, nemůžeme ho identifikovat, a tím pádem ani hledat případného viníka přestupku nebo trestného činu. Proto je logické, že už za jízdu bez značky hrozí nemalý trest.

Zákon a vyhláška jasně stanoví, kde a jak má být umístěna registrační značka, mezi řidič ze zvyku nazývaná „espézetka“. Je také jasně stanoveno, jak má vypadat. Nemůžeme si ji tedy vyrobit doma na koleně nebo nahradit plechovou tabulku, kterou dostaneme při registraci, třeba papírovou samolepkou, jak můžeme často, zvlášť na sportovních autech, vidět.

„Na vozidle smí být umístěna pouze registrační značka přidělená k vozidlu. Neexistuje žádná možnost, že by vozidla měla jinou tabulku než tu přidělenou příslušným úřadem,“ konstatuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

Je to stejné, jako když na vozidle byť i jediná tabulka značky z jakéhokoli důvodu chybí. „V tomto případě je to velice závažná záležitost. Stejně jako v jiných zemích zákon nepřipouští, aby vozidlo bylo užito k jízdě.“

Trest za jízdu bez registrační značky je poměrně krutý. „Pokuta od pěti do deseti tisíc korun a zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku,“ varuje právník Zdeněk Svátek.

Velmi často o značku přijdeme při parkování, kdy nám ji prostě někdo shodí neopatrným najetím do našeho auta. „Přijdu-li k vozidlu s upadnutou registrační značkou, nebo upadne-li mi značka, mohu vůz pouze odstranit z míst, kde by překážel provozu, ale potom už ho nesmím v žádném případě použít,“ říká Josef Pokorný.

Ačkoli jsme před jízdou povinni si vozidlo zkontrolovat, nemusíme si vždy všimnout, že nám značka chybí, nebo nám může upadnout při samotné jízdě.

„Je věcí důkazního řízení, aby se rozhodlo, jestli o tom řidič věděl, nebo registrační značka upadla nevědomky,“ vysvětluje Zdeněk Svátek.

Značka však nemusí přímo chybět, stačí pouhé její zakrytí nebo nečitelnost. Toho využívají často motorkáři, proti kterým především byl tento postih do zákona zapracován. I tady bez milosti platí pokuta a zákaz řízení. Běžný a slušný motorista pak problém zakrytí značky řeší třeba při přepravě kol na nosiči vzadu na autě. Někdo se to snaží vyřešit doma vyrobenou třetí značkou.

„V současné době to možné není. Ministerstvo dopravy už nějakou dobu připravuje novelu právní úpravy, kdy bude možné vydat třetí originální tabulku s registrační značkou. Je to však podmíněno i změnou informačního systému - tato technická záležitost se připravuje až na rok 2011,“ uvádí Josef Pokorný.

Řešení tady však je, a dokonce je na ně pamatováno při schvalování samotných nosičů. „Můžete sejmout původní tabulku s registrační značkou a dočasně ji umístit na příslušný nosič jízdního kola, aby byla vidět originální tabulka. Všechny nosiče v České republice, které mají hromadné typové schválení, jsou schváleny s podmínkou, že tabulka se do nosiče přemístí v okamžiku, kdy je na vozidle namontován,“ uzavírá Josef Pokorný.

Tak ještě jednou: jakkoliv zakrytá, zašpiněná, upravená, neoriginální nebo chybějící registrační značka - pokud je prokázáno, že jsme o tom věděli - znamená, že nás čeká pokuta od 5 do 10 tisíc korun a zákaz řízení od 6 do 12 měsíců.

autor: pgj
Spustit audio