Za mlhovky může být i bod

5. listopad 2009

V anketní otázce minulého týdne jsme se vás tam ptali na mlhovky, přesněji na sankce za jejich nesprávné používání. A jaký byl výsledek? 77 procent respondentů si myslí, že nejde o bodovaný přestupek, zatímco 23 procent hlasujících je přesvědčeno, že ano. Kdo má pravdu?

Možná vás to překvapí, ale pravdu má menšina, jak potvrzuje dopravní právník Jan Kněžínek: "Používání mlhových světel patří mezi osvětlení vozidla a je takto i v zákoně upraveno. Porušení povinností souvisejících s používáním mlhových světel podléhá bodovému hodnocení, stejně jako jakékoliv porušení ustanovení ohledně osvětlení. Nesprávné použití světel do mlhy podléhá jednomu bodu v bodovém hodnocení."

V tom je porušení ustanovení o osvětlení vozidla pátým nejčastějším přestupkem. Bohužel ze statistik se nedá vyčíst, jestli jde o nerozsvícená světla anebo o mlhovky. U nich ale zůstaňme. Kdy je podle zákona řidič povinen mlhová světla používat?

"Zadní světla do mlhy musí být povinně použita v případě, že je mlha, při sněžení nebo hustém dešti. Za těchto podmínek lze používat, ovšem nepovinně, i přední světla do mlhy. V ostatních případech je použití mlhových světel zakázáno a může být tedy trestáno. V opačném případě může být postihována i situace, kdy při mlze, sněžení nebo hustém dešti nebudou použita zadní světla do mlhy, protože i to je porušení ustanovení osvětlení vozidla," říká Jan Kněžínek.

Bohužel mnozí řidiči používají mlhovky, kdy je napadne.

"Pokud vezmeme případy, kdy si řidiči pomocí mlhových světel přisvěcují v noci, hodně častým jevem to bývá právě u rychle jedoucích řidičů především na dálnici. Tito řidiči se tak snaží upozornit na svou rychlou jízdu. Často tento jev bývá spojen i s agresivní jízdou," popisuje Jan Kněžínek.

Ptali jsem se lidí na ulici, jak často se s tím při svých cestách setkávají?

"Často."
"Když není mlha, tak je hloupé, že má někdo rozsvícené mlhovky."
"Pokud svítí vším, co na autě mají, tak si neuvědomují, že protijedoucí řidiče oslňují."
"Hlavně v zatáčkách je nepříjemné, když mě někdo oslní."
"Ano, setkávám a je to velmi nepříjemné. Potom už vám nezbývá dělat nic jiného, než si hlídat krajnici, abyste nesjel ze silnice."
"Já je, zřejmě také proti pravidlům silničního provozu, problikávám dálkovými světly."

Kupodivu v tomto případě není problikávání dálkovými světly v rozporu s pravidly. Naopak, je to povolený způsob, jak řidiče s nesprávně rozsvícenými mlhovkami upozornit, že pro vás vytváří nebezpečnou situaci.

"Nesprávným používáním mlhových světel může dojít k oslnění protijedoucích řidičů nebo v případě zadních světel do mlhy i k oslnění řidičů jedoucí za námi. To za určitých okolností může vést k nebezpečné situaci. Potom je třeba uvažovat o tom, že tento řidič by měl být kvůli odvrácení hrozícího nebezpečí upozorněn prostřednictvím světelného výstražného znamení," vysvětluje Jan Kněžínek.

Na druhou stranu, když vidíme auto, které je i za slunečného dne osvětleno mlhovkami, pak to leccos vypovídá o jeho řidiči.

"Každopádně tento řidič může spadat do kategorie agresivních řidičů, ale stejně tak i do kategorie řidičů roztržitých. Ať už to bude jedna či druhá kategorie, na obě je dobré si dát pozor," varuje Jan Kněžínek.

A ještě dobrá rada na závěr: jeden bod a pokuta až do dvou tisíc korun hrozí i řidiči, který na osvětlené vozovce použije dálková světla anebo má zakryté či nadměrně zašpiněné světlomety.

autor: evk
Spustit audio