Zákaz kamionů - kolaps na parkovištích

7. srpen 2007

Jako trn mezi růžemi, tak musí mnoha řidičům kamiónů připadat u nás už druhým rokem platící prázdninový zákaz jízdy nákladních aut na 7,5 tuny - na hlavních tazích v pátek mezi 17. a 21. hodinou, v sobotu mezi 7. a 13. hodinou a v neděli mezi 13. a 22. hodinou.

V žádné nejen okolní evropské zemi takový zákaz není, takže jsme jediným státem, kde řidiči musí přerušit páteční výkon práce, přestože jim k domovu zbývá už jen třeba hodina jízdy. Navíc, rekreační doprava začíná už tak o dvě hodiny dříve, takže úleva na cestách není tak znatelná a pro osobní auta je pak složitější proplétání mezi kamiony na parkovištích. Ovšem, zdá se, že situace se trochu zlepšila a nákladní doprava s touto čtyřhodinovou přestávkou počítá. Minulý pátek to s reportážním mikrofonem zkusila ověřit na hradecké dálnici D11 Eva Kézrová

Jak jsme mohli slyšet od řidičů kamiónů, není vždy jednoduché najít místo k parkování. Důvod je nasnadě, po našem vstupu do Evropské unie před třemi lety se výrazně zvýšil počet projíždějících nákladních aut a i když se vylepšuje dálniční síť, parkovací stání stále chybí. Dálniční odpočívky garantuje Ředitelství silnic a dálnic, které si podle Jana Hořeního udělalo průzkum už v roce 2004.

"Spočítalo se, že v rámci dálniční sítě chybí asi 1400 stání, aby se situace uklidnila. Náklady potřebné na rozšíření nebo vybudování nových ploch jsou zhruba 1,4 miliardy korun, což obrovské číslo. Když si uvědomíme, že jedno stání kamionu, což je, dá se říct, kus betonu a pár metů, stojí milion korun."

To je opravdu hodně hlavně proto, že kolem dálnic jsou velmi drahé pozemky. Financování dálničních odpočívek tedy není jednoduché, protože peníze jdou především na opravy a výstavbu silnic. Ale i samotná výstavba, přesněji příprava stavby, trvá příliš dlouho. Vždyť teprve letos by měla být rozšířena některá parkoviště.

"Konkrétně se jedná o jedno odpočívadlo na dálnici D5 a tři na D1. Je to asi 150 až 250 míst, což problém samozřejmě úplně neřeší, ale aspoň se s tím začíná něco dít."

Další cesta, jak získat parkovací plochy pro kamiony při našich silnicích, je využití nabídek soukromých investorů. Jedním z nich je například Eurowag, který už vybudoval dvě velká truck centra, kde řidiči najdou všechno, co potřebují - od parkovacích ploch přes restauraci, myčku až po slušné sprchy. A podle ředitele firmy Martina Vohanky je to svým způsobem podnik ztrátový.

"Postavit je obrovsky drahá záležitost a představa, že by se plochy zaplatily z ostatních aktivit, jako je čerpací stanice nebo prodej jídel, je iracionální. Problém je v tom, že jen menší plochy u čerpacích stanic lze zaplatit z ostatních aktivit, ale co se týče výstavby velkých truckcenter, tak je potřeba například vnější podpora státu nebo evropských fondů. Těžko si představuji, že by to nějaká firma dokázala zrealizovat."

Parkování v těchto truckcentrech ale samozřejmě není zdarma, tak jako na klasických parkovištích. Ovšem podle Martina Felixe z Česmadu Bohemia jsou dopravci většinou ochotni si připlatit.

"Parkovišť je málo, ale pokud budou řidičům nabídnuty odpovídající služby, aby mohli provést třeba nějakou hygienu a trochu relaxovat, tak jsou přiměřenou částku jistě ochotni zaplatit."

autor: evk
Spustit audio