Airbag funguje jen do 70 km/h

26. listopad 2009 13:01

Pasivní i aktivní bezpečnost aut šla v posledních letech obrovským způsobem dopředu. Nafukovací vaky zvané airbagy máte ve volantu, v sedadle, nad okny, kolem oken, ve středovém sloupku a to jsme nevyjmenovali všechna místa. Přesto lidé při nehodách umírají.

Zdravotníci z rychlých záchranných služeb upozorňují na nový fenomén. S rozšířením airbagů přibývá i úmrtí pacientů na první pohled zcela nezraněných. Pod vlivem adrenalinu se dokonce často cítí tak dobře, že po nehodě odmítají ošetření. Smrt pak přichází jako blesk z čistého nebe.

"Dokonalejší auta z pohledu záchranné služby znamenají to, že člověk nevypadá jako zraněný, přestože ve skutečnosti zraněný je. Jedná se o velmi závažná vnitřní poranění zejména dutých orgánů a silné krvácení z velkých cév. Raněný umírá během převozu do nemocnice, nebo až v nemocnici na velmi vážná zranění neslučitelná se životem," varuje Zdeněk Schwarz ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.

Poslouchat konkrétní příběhy zpravidla mladých lidí, kteří vystoupí z auta na první pohled bez jakýchkoliv komplikací a obtíží, normálně komunikují se záchranáři a policií a pak zcela nečekaně padnou k zemi a zemřou, je značně deprimující. Při pitvě dotyčného lékaři posléze zjistí, že uvnitř těla bylo vše naprosto zdevastováno.

"Tělo je prudce zadrženo, ale orgány uvnitř ne. To znamená, že se utrhnou od svých závěsů a velkých cév, které je zásobují krví, a člověk posléze vykrvácí. Jakákoliv včasná pomoc velmi důležitá, ale často marná, protože i včasný transport do zdravotnického zařízení a případné předání na operační sál nelze tak rychle zajistit. Muselo by se začít operovat ihned na místě," říká Zdeněk Schwarz.

Situaci navíc komplikuje sám pacient, který je zpravidla pro vlivem chemie svého organizmu a cítí se dobře na to, aby mu někdo pomáhal.

"Dříve k takovýmto nehodám nedocházelo. Člověk byl většinou zraněn viditelně na povrchu těla, ať už se jednalo o utrhané části těla, nebo penetrující poranění. To v dnešní době bezpečnější vozidla neumožňují, protože mají airbagy, předpínače bezpečnostních pásů a podobně. K utržení orgánu zároveň dochází tím, že tělo je aktivně přitaženo do sedačky, čímž se vlastně pohybuje proti směru nárazu, uvažujeme-li o čelním nárazu," popisuje Zdeněk Schwarz.

Je velmi důležité uvědomit si, že airbagy spolu s bezpečnostními pásy garantují přežití posádky při čelním nárazu zhruba do rychlosti 70 km/h. Při nárazu bočním se uvádí rychlost do 50 km/h. Vše, co je nad tuto rychlost, je pak víceméně dílem náhody. Záleží na okolnostech a směru nárazu jakož i na zdravotním stavu konkrétní osoby.

Člověk je křehký tvor a podlehnout iluzi nesmrtelnosti za volantem pětihvězdičkového auta není nic jiného než tragický omyl. Pokud bychom chtěli vážně snížit následky nehod, měli bychom naprosto seriózně uvažovat nikoli o zvýšení ale o snížení rychlosti mimo obce, jakkoliv je snižování rychlosti nepopulární.

autor: pek
Spustit audio