Na mráz je dobré auto připravit

25. leden 2013 13:10

V následujících dnech mají podle meteorologů přijít pořádné mrazy. Vy, kteří budete chtít vyrazit autem, budete možná překvapeni, když ho nenastartujete. Ještě pořád to však můžete řešit.

Co všechno udělat, aby vůz i v tuhých mrazech fungoval tak, jak má? Pro rady jsme se vypravili do jedné skoro vesnické dílny a prodejny autopotřeb, kam jezdí vozy obyčejných lidí. Rozhovor o problematice přípravy auta na zimu začínáme u takzvané sněhové homole – majitel tohoto auta přípravu opravdu podcenil.

„Pokud je auto kompletně zasněžené a majitel ho včas neočistí od sněhu, většinou dojde k tomu, že sníh částečně roztaje, voda se dostane do mezery mezi dveřmi a ty potom nepůjdou otevřít. Stejné je to u kapoty motoru. Majitel vozu přípravu na zimu podcenil, a proto se mu teď auto stává nepřítelem,“ vysvětluje automechanik Milan Vrba.

Nemrznoucí kapaliny jsou základ

Jak vidí zimní přípravu řidiči před místním nákupním střediskem?
„Auto jsem dal do servisu a nechal jsem ho připravit tak, aby zvládlo i ty nejtužší mrazy. V servisu jsem požadoval celkovou kontrolu vozidla.“
„Manžel doplnil nemrznoucí směs do ostřikovačů a také nemrznoucí chladicí kapalinu. A samozřejmě vyměnil zimní pneumatiky.“
„Udělal jsem pouze základní úkony, tedy doplnit nemrznoucí směs do ostřikovačů,“ odpověděli řidiči dotázaní v naší anketě.

Jak jste slyšeli, lidé vědí, že auto potřebuje nemrznoucí kapalinu, ale třeba o dobíjení akumulátoru jako by nikdy ani neslyšeli. Přitom jde o naprosto klíčovou záležitost.

„V Čechách dochází k obrovské spotřebě akumulátorů. Domnívám se, že příčinou je, že více jak polovina lidí si ho prostě nemá kde dobít. Musí tedy navštívit servis, ale ten pochopitelně chce na zákaznících vydělat. Často to tedy dopadá tak, že se zákazník v servisu dozví, že má špatný akumulátor a měl by si koupit nový,“ říká Vrba.

Akumulátor dobít a gumová těsnění nastříkat

Podle dlouholetých zkušeností automobilového opraváře na malém městě by přitom stačilo akumulátor dobít. „Pokud vám v servisu sdělí, že máte špatnou baterku, ihned by měla následovat vaše otázka: jak jste na to přišli? Potom by vám měli ukázat protokol, na kterém budou údaje o měření jednotlivých článků a hustotě elektrolytu.

Na doporučení servisu bych také nedával, přestože vám budou tvrdit, že mají skvělé a kvalitní baterie. Tyto výrobky jsou v současné době často ošizeny, a pokud se budete řídit jen pořizovací cenou, je to cesta do pekel,“ varuje Vrba. Dobrý akumulátor při pravidelném dobíjení vydrží klidně osm let.

A teď přichází na řadu doporučení. „Nečekejte, až přijdou mrazy, a připravte na ně auto v předstihu. Nastříkejte gumová těsnění dveří silikonem a stejným přípravkem ošetřete i kufr a víko motoru. To je základ pro to, abyste se dostali do auta,“ radí Vrba.

Když se vám pak podaří nastartovat, očistěte si pořádně čelní sklo – ovšem nejen tak, abyste viděli, ale také, aby stěrače měly prostor na pohyb. Pokud jsou starší než rok, jsou už za svojí životností, a mohou se proto při škrábání skla utrhnout.

autor: pek
Spustit audio