Podle australské studie řidiče uspávají jemné vibrace jedoucího vozidla

24. srpen 2018 12:42

Stalo se vám někdy, že při řízení auta úplně nevnímali část cesty? Zřejmě jste měli mikrospánek. Ten podle námi oslovených dopravních expertů může vést až k tragické nehodě. Vědci z Melbournské univerzity v Austrálii zjistili, že řidiče dokáží uspat během krátké doby jemné vibrace auta.

Ve speciální laboratoři měli australští vědci simulátor, který stál na vibrační desce. Ta napodobovala jízdu auta po dlouhé silnici. Test si vyzkoušelo 15 dobrovolníků. Stačila přibližně čtvrt hodina a začínaly se u nich podle vědců objevovat první příznaky klimbání.

Chtěli jsme si podobný test vyzkoušet. S profesionálním řidičem Vítkem jsme proto v noci vyjeli na dálnici D5 směrem na Plzeň. Ani po půl hodině jízdy ale Vítek žádnou únavu z vibrací auta necítil. „Nevím, jak to v Austrálii zkoumali, s tím já zkušenosti nemám. Co znám z praxe, tak je to únava, buď je člověk nevyspalý, nebo má už hodně najeto.“

Čtěte také

Kromě vědců se zabývají mikrospánkem také automobilky a firmy specializující se na asistenční systémy. Jednou z nich je společnost Bosch v Německu, která už dříve Radiožurnálu jeden systém rozpoznání mikrospánku ukázala. „Podívejte, když nedávám pozor jako teď, auto mě varuje. Teď už nám auto říká, ať převezmeme řízení. Stephan nepřevzal řízení. Vidíte? Mohl třeba spát. Takže auto teď samo bezpečně zastaví.“

Jde zatím jen o prototyp systému, který využívá desítky čidel a několik kamer sledující pohyby řidiče. Automobilky ale zatím používají daleko jednoduší způsoby, jak upozornit na únavu. Třeba pomocí několika senzorů umístěných v autě, vysvětluje inženýr společnosti Valeo Juraj Prstek.

„Tam v těch řídících jednotkách běží nějaký algoritmus, který vlastně vyhodnocuje, jak točíme volantem, jak s ním trháme, jestli máváme ze strany na stranu. Ten systém je schopný vyhodnotit, v jaké kondici se ten řidič nachází. Pak nás může upozornit kontrolkou nebo zvukovým varováním, abychom si oddechli.“

Únavu umí odhalit i kamery umístěné na čelním skle. Ty primárně hlídají jízdu v jízdních pruzích, ale umí rozpoznat i ospalost. Podle Týmu silniční bezpečnosti by ale lidé na tyto systémy neměli spoléhat. A při prvních náznacích únavy co nejdříve zastavit.

autor: hbc
Spustit audio