Zelený motorový olej

10. květen 2011

Možná, že jste nedávno byli na zeleném pivu – pivním speciálu, který některé pivovary vaří v souvislosti se Zeleným čtvrtkem. Známý je také zelený čaj, který se pije mnohem častěji než jen u příležitosti Velikonoc. A teď bude řeč o zeleném oleji.

Není ani z oliv lisovaných za studena, ani z řeřichy sklízené o úplňku. Je to jen nový ropný produkt japonského výrobce aut. Zdeněk Šolc nám jeho složení samozřejmě neprozradí: „Olej se jmenuje Honda Green Oil. Vyniká nízkou viskozitou, proto v motoru způsobuje velmi malé odpory. Olej je určen výhradně pro hybridní motory, které jsou pro tento olej navrženy.“

Hybridní neboli zelená auta už dnes jezdí na zelených pneumatikách. Mohou tankovat zelené biopalivo a teď tedy dostávají do motorů i zelený olej. „Liší se snadnou odbouratelností a především zmiňovanou nízkou viskozitou, která snižuje tření v motoru a díky tomu je nižší spotřeba a emise.“

Příliš velké obraty s tímto novým olejem japonský výrobce aut v Česku čekat nemůže. Hybridů je u nás jen pár kusů a většina z nich má navíc na kapotě logo Toyoty, nikoli Hondy. Možná i proto je cena litru zelené novinky stejná jako u ostatních značkových olejů v síti autorizovaných servisů. „Cena oleje je srovnatelná s běžně nabízenými moderními oleji. Doporučená cena je přibližně 500 korun za litr.“

Pokud by někteří z vás zatoužili po nižší spotřebě a v rámci toho chtěli už koupené zelené pneumatiky doplnit i zeleným olejem, měli by nákup dobře zvážit. Zelený olej je totiž jen do zelených hybridů. „U normálních motorů by mohl hrozit například únik oleje, ale hybridní motory jsou na použití zeleného oleje přímo konstruovány, takže v tomto směru by problémy být neměly,“ dodává Zdeněk Šolc.

Doteď jsme mluvili jen o zeleném oleji japonského výrobce aut, jenže s podobným produktem experimentují i další. Například společnost Valvoline chce přispět k ochraně životního prostředí tím, že bude čistit vyjetý olej a pak ho znovu pošle do oběhu. Pod značkou NextGen si tak zájemci budou moct koupit padesátiprocentní mix starého a nového oleje. Pochopitelně splňuje potřebná kritéria a certifikáty pro použití v nových autech – levnější však není. Otázkou tedy je, jestli o něj bude zájem. To se týká i zeleného oleje. Doposud řidiči upřednostňovali při výběru oleje úplně jiné parametry, než jsou nízká spotřeba a snadná ekologická odbouratelnost.

autor: pek
Spustit audio