Ženeva 2016: Kdy auta definitivně převezmou vládu nad řízením?

2. březen 2016

Odemykání mobilním telefonem, autopilot a kamery místo zpětných zrcátek. To je automobilová budoucnost vzdálená jen pár let. Alespoň podle slov zástupců automobilek na Ženevském autosalonu. Ten včera začal prvním novinářským dnem. Premiéru na něm měl i koncept Škoda Vision S, který se také otevírá mobilním telefonem a umí sám zaparkovat. A už příští rok se objeví sériová auta, která budou za určitých okolností řídit sama. Na Ženevském autosalonu to potvrdil Vratislav Strašil z českého zastoupení automobilek Volkswagen a Audi.

„My například představíme poprvé autonomní řízení v modelu Audi A8, sériově už příští rok. Tento vůz by měl zvládnout jezdit v kolonách do rychlosti 60 kilometrů za hodinu a navíc sám zaparkovat,“ říká Vratislav Strašil. Auta dnes v sobě mají tak výkonné počítače, že sama zvládají nejrůznější situace na silnicích. Samostatné robotické neboli autonomní vozy zkouší kromě automobilek třeba Google i další výrobci. Nicméně lidský faktor řízení je podle odborníků stále velmi důležitý. A to hlavně při poměrně banálních dopravních situacích dneška.

Čtěte také

„Je potřeba se o lidském faktoru bavit, protože řidič umí odhadnout situaci, zariskovat, ale v případě autonomního řízení je to všechno odkázané na počítač. Takže pokud například čekám na vedlejší silnici a vidím, že mám auto v ještě relativně velké vzdálenosti, tak můžu zariskovat, vjet do té křižovatky, kdežto počítač vyhodnotí, že ještě dál bude čekat a teprve v bezpečném okamžiku vyjede, což může trvat neúměrně dlouho.“

Jaguar Land Rover zkouší telematické CAV technologie v autech 3

Komunikace

Autonomní auta mají přinést vyšší bezpečnost posádky i její pohodlí, a taky méně kolon. Vozy budoucnosti totiž budou komunikovat nejen mezi sebou, ale například i se semafory na křižovatkách. Takže pojedou takovou rychlostí, aby zbytečně nestály na křižovatkách, nebo se automaticky vyhnou zácpám. Vratislav Strašil odhaduje, kdy by taková auta mohla jezdit v běžném provozu. „Řekl bych, že zcela autonomní řízení vozidla můžeme čekat nejdřív za 10 let, kdy inteligentní automobilová technika převezme od řidiče část řízení vozidla, čímž dojde k dalšímu zvýšení úrovně bezpečnosti a komfortu. Koncern tyto vozy s autonomním řízením testuje a samozřejmě vyvíjí velké úsilí k tomu, aby mohly být zavedeny.“

Zodpovědnost je na řidiči

Jenže zásadní problém je v legislativě. Ta totiž jasně říká, že za auto je zodpovědný řidič, tedy člověk. Vzniknout proto musí nové revoluční zákony, které jasně určí, kdo bude viníkem nehody, pokud havaruje robotické auto. A kdo případně odškodní zraněné cestující. A jakou roli v tom budou hrát výrobci aut. „To je jedna z věcí, která se musí dořešit, je možné že to bude záviset zem od země nebo kontinent od kontinentu.“

Obrovského pokroku si u aut vystavených na Ženevském autosalonu všiml i motoristický redaktor I-Dnes.cz František Dvořák. „Dnes už vlastně automobilkám nic jiného nezbývá, než jít s dobou a auta plnit moderními technologiemi. Je zajímavé, že ještě před dvěma lety to vypadalo, že budou auta hodně pozadu za mobilními zařízeními, ale nabralo to velký spád a vypadá to, že už je možná i předehnaly.“

Citroën s autonomním řízením

Kamery jsou budoucnost

Auta jsou dnes kromě výkonných počítačů plná čidel, různé funkce vozu se dají ovládat přes dotykové obrazovky případně mobilem. Jak připomíná Martin Hejral z českého zastoupení automobilky Opel, v autech přibývá kamer, které pomáhají už dnes chránit zdraví i životy posádky. „Na té kameře hodně záleží, jsou to takové druhé oči řidiče a jeho vozu. Kamera monitoruje situaci a sleduje například odstup od vpředu jedoucího auta, a když zjistí, že se velmi rychle přibližuje, varuje nejdřív akusticky, potom nějakými vibracemi a v případě, že auto má adaptivní tempomat, tak začíná brzdit až do zastavení. Bdí nad tím, když je řidič rozptýlený nebo by nedej bože usnul za volantem. Buď zcela eliminuje anebo výrazně sníží následky nějaké případné kolize.“

Čtěte také

Přibývající kamery budou znamenat také rychlý konec klasických zpětných zrcátek. Obraz okolo vozu a za ním totiž přenesou přímo do přístrojové části auta, která je blíže zornému poli řidiče. I kvůli tomu se musí změnit předpisy. „Dnes to legislativa nepovoluje. Já si myslím, že to není úplně nutné, ale každopádně z pohledu aerodynamiky a snížení spotřeby to jinak nepůjde. Z těch aut je dnes velmi špatně vidět, takže kamery nás neminou.“ Uzavírá motoristický novinář František Dvořák. Prostě automobilová budoucnost je opravdu tady, ať se nám to líbí nebo ne.

Kia s autonomním řízením
autor: jař
Spustit audio