Zimní směsi do ostřikovačů často obsahují nebezpečný metanol

8. listopad 2012
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02265567.jpeg

Máte už přezuté zimní pneumatiky? Tak teď by měla přijít na řadu nemrznoucí směs do ostřikovačů jako další nezbytný prvek zimní výbavy. Zajímavé je, že zatímco pneumatiky detailně řešíme, v případě ostřikovačů bereme to, co přijde pod ruku.

Svým způsobem nás k tomu nutí prodejci, protože při pohledu na regály v supermarketech nebo na čerpacích stanicích jsou sice vidět různé velikosti balení, ale pouze od jednoho výrobce. Konkurence chybí. Posluchači dotázaní v naší anketě přiznali, že směs do ostřikovačů příliš neřeší, že jednoduše vezmou tu, která je v nabídce. Rozhodují se spíš podle velikosti balení.

Směs do ostřikovače může poškodit lak i světlomety

Nad nemrznoucí směsí do ostřikovačů vůbec nepřemýšlíme, možná si myslíme, že se na tom nedá nic zkazit. Ovšem to není až tak úplně pravda. „Je to dáno chemickým složením směsi. Při nevhodné denaturaci lihu může docházet k poškození laku, mohou korodovat kovové části například na stěračích, mohou praskat světlomety a dokonce může být odhroženo zdraví posádky vozidla, pokud bude použitý nevhodný alkohol ve směsi nasán ventilací do kabiny,“ vysvětluje Jan Skolil ze společnosti Classic Oil.

Ještě před pár lety vyráběli téměř všichni zimní směs do ostřikovačů z lihu a vody. Ekonomická krize však přinutila výrobce hledat levnější cesty. A našli. Metanol snižuje výrobní náklady na polovinu až na třetinu. Účinnost má stejnou, ale ze zdravotního hlediska je na tom podstatně hůř.

„Metanol je toxický jak z hlediska akutní účinnosti, tedy podle cesty vstupu do organismu (například vdechování, požitím nebo přes kůži), tak z hlediska chronických účinků, tedy v případě, že přijímáte menší množství látky po delší časový úsek. Potom může dojít k ohrožení zdraví,“ popisuje Skolil.

Někteří výrobci nebezpečný metanol ve směsi záměrně neoznačují

Znamená to tedy, že pokud pojedeme z Prahy do Ostravy a budeme často používat ostřik čelního skla, můžeme mít na konci cesty zdravotní potíže? „Na toto téma ještě žádné odborné studie provedeny nebyly, takže bohužel nemohu odpovědět. Riziko tam však samozřejmě je,“ varuje odborník.

Výrobci jsou proto povinni označovat směsi do ostřikovačů, ve kterých je metanol, oranžovým symbolem lebky se zkříženými hnáty. Motorista si tak může vybrat, co kupuje. „Je to regulérní proces, ve kterém by měl být výrobek označen příslušnými symboly nebezpečnosti. Někteří výrobci však používají metanol, ale záměrně to neznačí, aby ušetřili na balení,“ uzavírá Skolil. Kontrolovat by to měla Česká inspekce životního prostředí.

Mimochodem je prokázáno, že metanol, který se v Kanadě kvůli prohibici používá do zimní směsi ostřikovačů, zvyšuje koncentraci přízemního ozónu. Pokud tedy motorista chce mít jistotu, že ve směsi metanol nebude, neměl by si kupovat nejlevnější výrobky.

autor: evk
Spustit audio