Znevažování holocaustu v roce 2020

24. leden 2021

Na tuto středu 27. ledna připadá Den památky obětí holocaustu a předcházení zločinů proti lidskosti. Znevažování šoa přitom i loni představovalo vážný problém.

Den památky obětí holocaustu odkazuje k osvobození vyhlazovacího tábora v polské Osvětimi. Loni se sem při příležitosti 75. výročí této události sjeli státníci z celého světa vyjádřit úctu obětem i odhodlání bojovat proti antisemitismu a falšování historie. Následující měsíce pak potvrdily, že se jedná o aktuální téma.

Ještě než politici do Osvětimi přijeli, deník Palestinské národní správy „Nový život“ zveřejnil text o „izraelském holocaustu Palestinců“, provázený výzvou k vraždě: „Jeden výstřel naruší holocaustový obřad a jedno mrtvé tělo povede k jeho zrušení“.

Nutno dodat, že takový názor setrvale nesdílí například palestinský mírový aktivista profesor Mohammed Dajani Daoudi, který i v loňském roce vedl jím založenou skupinu s cílem učit arabskou veřejnost o šoa. Činí tak přesto, že když roku 2015 zorganizoval cestu arabských studentů do Osvětimi, ztratil na palestinské univerzitě Al-Quds místo a jeho auto bylo zapáleno.

Přejdeme-li do Evropy, výsměch místo piety zvolili loni v únoru a březnu organizátoři karnevalových průvodů ve španělských Campo de Criptana a Badajos. Někteří účastníci v nich promenovali v kostýmech nacistů spolu s figuranty znázorňujícími Židy z koncentračních táborů.

Na druhé straně pozitivně vyzněl v roce 2020 střet o tragicky jedinečnou povahu holocaustu ve světě elektronických médií.

Když britský Institut pro strategický dialog v srpnu upozornil, že Facebook umožňuje šíření materiálů popíračů holocaustu, desítky přeživších šoa vyzvaly zakladatele společnosti Marka Zuckerberga, aby tomu zamezil. Kampaň slavila úspěch. Facebook v říjnu oznámil, že popírání a překrucování holocaustu již neposkytne prostor. Krátce nato oznámila stejný přístup i sociální síť Twitter. A to již zkraje roku streamovací hudební služba Spotify rozhodla, že bude odstraňovat seznamy skladeb zesměšňujících oběti šoa.

Holocaust zlehčující příspěvky zato bez ohledu na kritiku šíří čínská sociální síť TikTok, zatímco populární anglicky psaný slovník slangu Urban Dictionary se neostýchá mezi odkazy na nacistický koncentrační tábor uvádět například „disneyland své doby“. A ke špinavému kšeftu se loni, nikoliv poprvé, přihlásil i americký internetový obchod Amazon, který jako módní artikl nabízel trička s šesticípou hvězdou, jakou museli za války nosit Židé v nacisty ovládaných zemích.

Loňský soupis necitlivosti pak možno uzavřít zmínkou o paralelách na sociálních sítích: podle některých restrikce proti šíření koronaviru jsou jako protižidovská nařízení za druhé světové války. Taková ignorance by neměla udivit. Vždyť třeba jen podle v září zveřejněného reprezentativního průzkumu organizace Claims Conference téměř 23 % Američanů mladších 30 let považuje holocaust za mýtus.

Jakou asi bilanci přinese tento rok?

autor: Leo Pavlát
Spustit audio