Zrušení „osoby blízké“ zvýší počet kamer

20. červen 2011

Na silnicích zřejmě přibudou automatizované systémy na odhalování přestupků. Poslanci totiž vyřešili hlavní problém při jejich řešení – výmluvy na osobu blízkou. Přijetí tohoto tolik diskutovaného návrhu vinou čtvrteční stávky v dopravě tak trochu zapadlo.

Návrh prošel sněmovnou téměř bez diskuse a celkem jednoznačně bylo rozhodnuto o zavedení objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla. Doposud až tři čtvrtiny přestupků generovaných automatickými systémy končily odložením. Majitel vozu totiž s odkazem na Listinu práv a svobod řekl, že auto v té době řídila osoba jemu blízká, kterou nechce vystavit postihu, a úředníkům nic jiného prakticky nezbylo. To by mělo skončit.

Poslanecká novela, kterou se zavádí objektivní odpovědnost provozovatele vozidla, vychází z jednoduchého nizozemského modelu. „Provozovatel vozidla nese odpovědnost za provoz vozidla, to znamená, pokud je zjištěn nějaký delikt spáchaný vozidlem, ale není možné bezprostředně zjistit, kdo ho řídil – to je typický příklad u kamerových systémů, nastupuje odpovědnost provozovatele vozidla a sankce jde automaticky za ním,“ vysvětluje dopravní právník Jan Kněžínek.

Sankce podle přijatého návrhu může dosáhnout maximálně deseti tisíc korun, přičemž provozovatel vozidla nedostane do své karty řidiče body, přestože by se jednalo o bodovaný přestupek. Ještě v jednom případě by byl provozovatel auta chráněn. „Objektivní odpovědnost by se neuplatnila pouze v případě, kdy by došlo k dopravní nehodě, protože v tom případě by se hledal její konkrétní viník.“ Bohužel v návrhu schváleném poslanci už odborníci objevili únikovou cestu: stačí, aby provozovatel auta řekl, že ho řídil cizinec žijící v zahraničí, a úředníci, místo aby ho obesílali a zjišťovali, jestli je to pravda, raději budou přestupky opět odkládat. Snad to napraví Senát.

Poslanci zároveň schválili na první pohled drobnou změnu, která však výrazně může pomoct mnoha vesnicím. Dosud to funguje tak, že peníze vybrané za pokuty ve správním řízení zůstávají na účtu obce, kde řízení proběhlo, a nevrací se do obcí, kde se přestupek stal. Po změně této praxe volal už delší dobu i poslanec Stanislav Huml.

„Někdo ohrožuje lidi v obci X, ale pokutu vybere obec, která má správní orgán ve svém rajónu. Zastupitelstvo tam přijde k opravdu velkým penězům, ale dalo by se říct nezaslouženě. Podle mého názoru by měly vybrané peníze skončit v obci, ve které se přestupky páchají, alespoň z 80 procent,“ říká Huml.

Poslanci tento postup také schválili, přičemž zbývajících 20 procent pokryje pověřeným obcím náklady řízení. Pokud zavedení objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla projde Senátem a podepíše ho prezident, mohlo by to vést k výraznému rozšíření automatických systémů. „Vzhledem ke stále rostoucí hustotě provozu a zatížení komunikací se musíme v budoucnu přeorientovat na elektronické systémy – například na řadě železničních přejezdů budou kamerové systémy, které budou nahrávat dění na přejezdu ve chvíli, kdy tam svítí červená,“ uvažuje ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Jinými slovy i díky vyřešení institutu osoby blízké při porušování dopravních pravidel může policisty postupně nahrazovat technika.

autor: evk
Spustit audio