Stále víc lidí uvažuje o autě na plyn

5. březen 2012

Na blížícím se autosalónu v Ženevě bude opět hlavním tématem snižování spotřeby paliva. Řeč bude o motorech s nízkým objemem nebo s vysokým počtem turbodmychadel. O slovo se hlásí auta, kde má spalovací motor funkci elektrocentrály, nebo auta, kde spalovací motor úplně chybí. Přitom technologie, které šetří životní prostředí i naši kapsu, jsou už dávno tady a dosáhne na ně snad každý z nás.

Ceny pohonných hmot nám nedělají radost už docela dlouho. Častěji proto dáváme prostor dostupným alternativám k benzínu a naftě, například plynu. Nejrozšířenějším je propan-butan neboli LPG. Tuto zkratku stejně jako zkratku plynu zemního, tedy CNG, lidé zadávají do internetových vyhledávačů stále častěji.

„Poptávka po vozidlech se mění s postupem doby a také s ekonomickou situací,“ popisuje Michal Zadák z portálu Sauto.cz. Lidé, kteří u nich vybírají z nabídky ojetin, aktuálně zatoužili po alternativních palivech. „Hledají alternativní pohony na plyn. Hybridní pohony a jiné moderní technologie jsou zatím v postraní zájmu.“

Když už bude moje auto na alternativní pohon, tak ať je to něco od zaběhnuté značky, říkají si lidé při hledání. Vychází to alespoň z dat, která server o svých návštěvnících shromažďuje. „Fenomén je tu Škodovka, ale i v rámci této značky se mění složení poptávky po benzínových a naftových vozidlech v závislosti na vývoji cen pohonných hmot v České republice. Aktuálně sledujeme nárůst zájmu o alternativní paliva,“ říká Zadák.

Auta na LPG nebo CNG by mohla být nedostatkovým zbožím

Nejde zatím sice o nic dramatického, ovšem pokud ceny pohonných hmot dále porostou, stane se z LPG i CNG aut z druhé ruky dost možná nedostatkové zboží, protože na trhu jich v dobré kvalitně není mnoho. Není divu, ze zhruba sta tisíce ročně nově prodaných aut jich byly na LPG nebo CNG jen necelé dvě stovky, mimochodem na benzín jich bylo 60 tisíc a na naftu 40 tisíc.

Tyto poměry se zřejmě v nejbližší době jen tak nepromění. „Každého by napadlo, že by se měl snižovat podíl dieselových aut na trhu vzhledem k tomu, že cena nafty je v současné době vyšší než cena benzínu. Na druhou stranu mezi lidmi už zakořenil názor, že spotřeba dieselových aut je nižší než v případě benzínových, a právě to hraje proti snižování počtu dieselů,“ říká šéfredaktor portálu Vybermiauto.cz Ondřej Běhal.

Podle něj sice bude poptávka po plynových autech stoupat, ovšem podíly nejen benzínu, ale také nafty zatím vůbec nemohou ohrozit. „Pokud by se podařilo snížit spotřební daň u nafty, jak se o to snaží někteří politici, myslím si, že by podíl vozů s naftovými motory i nadále rostl,“ uzavírá Běhal.

Právě spotřební daň je totiž hlavním důvodem rozdílnosti cen na pumpách. Na litru nafty nebo benzínu zaplatíme zhruba 12 korun, v případě litru LPG čtyři koruny a v případě CNG zatím pouhých 50 haléřů.

autor: pek
Spustit audio