CNG se zdaleka nerozplynulo

29. únor 2012

V době, kdy řešíme kvůli vysokým cenám každý litr benzínu a nafty, hledají zájemci o koupi nového auta alternativy. Na tolik propagované elektromobily však čas v soukromé sféře ještě nedozrál, ale desítky let je tady alternativa v podobě plynu.

U nás má víc než dvacetiletou tradici LPG, tedy propan-butan, ale v posledních letech se o slovo hlásí také CNG, tedy stlačený zemní plyn. Pro co se tedy rozhodnout? Výhoda LPG je jednoznačně v počtu čerpacích stanici u nás. LPG natankujete na bezmála tisícovce tankovacích míst, zatímco zemní plyn jen na 38 veřejně přístupných čerpacích stanicích.

„CNG stanice jsou dnes přednostně staveny na klasických čerpacích stanicích například v Plzni, Ostravě, Praze, Táboře a do konce letošního roku bude vybudováno minimálně dalších šest míst,“ slibuje Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie.

Je třeba mít na paměti, že dojezd moderních aut na CNG přímo od automobilek dosahuje až 1300 kilometrů. V takovém případě nízký počet čerpacích stanic není tak limitující. Pro CNG pak hovoří i další argumenty.

„V České republice se prodávají hlavně sériově vyráběná auta na stlačený zemní plyn, k dispozici je přes třicet modelů, které nemají tlakovou nádobu v kufru, ale na podvozku vozidla. Díky tomu není omezen prostor pro zavazadla. CNG je navíc bezpečnější než LPG, protože zemní plyn je lehčí než vzduch a v případě jakéhokoliv úniku se ihned odvětrá. Naopak propan-butan je těžší než vzduch a může se nahromadit pod vozidlem,“ popisuje Schauhuberová. Ovšem v uzavřených prostorech se mohou vytvářet kapsy zemního plynu u stropu, zatímco u podlahy zpravidla vždy nějaký ten průvan je.

CNG může už i do podzemních garáží

Obavy z toho, že nebudete moct zaparkovat v podzemních garážích, se však pomalu stávají minulostí. „Od září minulého roku mohou všechna auta na CNG parkovat v garážích včetně veřejných podzemních u nákupních center, kde to bylo do té doby zakázáno. Majitel s tím však musí souhlasit a garáž případně dovybavit technickým zařízením podle dané normy. Jedná se především o zajištění dostatečného větrání pro prostor parkoviště a instalaci detektorů plynu. V případě zemního plynu je dovybavení levnější než u LPG, protože zemní plyn stoupá vzhůru,“ dodává Schauhuberová.

Po finanční stránce je CNG oproti LPG v jednoznačné výhodě. „Spotřební daň na kubík CNG je v současné době 36 haléřů. Do roku 2020 se bude mírně navyšovat a měla by dosáhnout hranice 2,36 koruny. Ve srovnání se spotřební daní na naftu, benzín, ale i LPG je to opravdu zanedbatelná částka,“ pokračuje Schauhuberová. Spotřební daň u LPG je už dnes zhruba čtyři koruny, u nafty a benzínu pak 11 až 12 korun.

Zemní plyn má řada z vás přivedený až do domu, a tak si může čerpací stanici zřídit doma. „Podmínkou je mít podružný plynoměr. Majitel potom může po dobu zhruba tří až pěti hodin v průběhu noci natankovat stlačený zemní plyn. Plnička stojí kolem sta tisíc korun a návratnost investice je dva až tři roky,“ uzavírá Markéta Schauhuberová. Nezbývá tedy než sednout a počítat a počítat. Pořizovací cenu auta, najeté kilometry a tak dále.

Zajímá vás, jak je na tom CNG ve světě? V současné době jezdí přes 14 miliónů aut na zemní plyn a očekává se, že do roku 2030 jich přibude dalších 30 miliónů. Bez zajímavosti není ani to, že Honda Civic na CNG je letošním „zeleným autem roku“ vyhlašovaným americkou organizací na ochranu ovzduší.

autor: pgj
Spustit audio