Města zvažují, jak dostat auta z center

8. květen 2012

Aut je stále víc a mnohé radnice vědí, že nechat je stále jezdit přes svá centrální náměstí by bylo velkou chybou. Chodci by se z center měst postupně vytratili, a proto většina našich měst buď už omezila automobilovou dopravu v centru, nebo se o to alespoň snaží. Není to však jednoduché.

V poslední době chce například město Tábor na svém centrálním náměstí dát větší prostor chodcům a autům zakázat vjezd. Odpor tamních obchodníků je zatím velmi výrazný. Dá se například i v centrální části naší metropole rozšiřovat počet ulic bez aut?

„No jistě, vždyť jsme ji rozšířili třeba na Václavském náměstí nebo před zimou v části Jilské ulice. Změny probíhají. Jde o součást každodenního života,“ říká vedoucí odboru dopravy Prahy 1 Ludvík Czital.

Zkušenost z nedávné doby mu dává za pravdu. Protože když byla právě před měsícem uzavřena pro auta dolní část Václavského náměstí, mnozí motoristé to považovali za aprílový žert. Ale nebyl a teď se zdá, že už si všichni zvykli a určitě nejen návštěvníci hlavního města tady oceňují příjemně poklidnou atmosféru.

I sami řidiči připouštějí, že zákaz aut v centru by pro ně nebyl až takový problém. Jeden z nich však upozorňuje: „Až bude hotový okruh, pochopitelně bych to přes něj vzal. Pokud okruh hotový není, jiná možnost než jet přes město se mi nenabízí.“

To je bohužel hlavní pražský problém. Až bude hotov městský okruh kolem metropole, určitě se dopravě ulehčí a bude možné i další ulici otevřít pouze pěším. Podle Ludvíka Czitala je však centrum města – a to jakéhokoli – velmi specifickým silničním prostorem. Zvláště pokud se o něj vedle chodců a aut musejí dělit i tramvaje.

Semafory mohou v centru města komplikovat dopravu

„Řidič, který jede centrem, počítá s tím, že je tam hodně chodců. V centru se jezdí mnohem pomaleji, stejně tak chodci dávají větší pozor. V centru města na sebe účastníci provozu více reagují,“ říká.

I proto například na Praze 1 najdeme u přechodů pro chodce jen minimum semaforů. I když občas je to i proto, že je tady opravdu úzký manévrovací prostor.

„Zvažovalo se umístění signalizovaných přechodů na Národní. Nepřistoupilo se k tomu nakonec kvůli tramvajové dopravě, protože by to mělo fatální dopad na kapacitu komunikace. Provoz tramvajových linek by tak byl takřka znemožněn,“ říká Ludvík Czital.

Ačkoli centrem města stále mohou většinou ulic jezdit i auta, pak hlavní z hlediska dopravního je vždy chodec a městská hromadná doprava, v tomto případě tramvaje. Před pár lety plynulosti dopravy v centru výrazně pomohla instalace oddělovacích prvků pro tramvajovou trať, takže auta už na koleje nemohou vjíždět.

Stěžují si však záchranáři, kteří tak musejí zůstat v jízdních pruzích plných aut. Proto by chtěli tyto prvky raději zrušit a věří, že by motoristé na tramvajové pásy nevjížděli.

S tím Ludvík Czital nesouhlasí: „Máme v tomto směru velice nešťastnou povahu. Máme bohužel tendenci nerespektovat to, co je sice logické, ale co je možné nějakým způsobem obejít.“

autor: evk
Spustit audio