Mýtné brány mají udělat rekonstrukci D1 snesitelnější

31. srpen 2012

Levý pruh slouží pouze k předjíždění. Myslete na to, až dnes pojedete po dálnici D1. Kvůli nekvalitnímu povrchu, kterým se tato silnice „pyšní“, ovšem mnozí řidiči osobních aut do pravého pruhu vůbec nejedou a v levé části vozovky se tak hromadí kolona aut jedoucí stokilometrovou rychlostí s prakticky minimální bezpečnou vzdáleností. Chystaná modernizace D1 by to však měla všechno změnit. A co víc – díky mýtným branám budeme i přes uzavírky vědět, jak dlouho cesta z Prahy do Brna potrvá.

Dříve nebo později to musí napadnout každého řidiče, který jezdí pravidelně trasou z Prahy do Brna. Jak je možné rozšířit dálnici na každé straně o tři čtvrtě metru, když prakticky hned za krajnicí jsou mýtné brány? Nebudou se muset bourat a zase nově stavět?

„Rozšíření dálnice D1 v každém směru o 75 centimetrů nevyžaduje posouvání mýtných bran. Tam, kde budou nějaké centimetry chybět, se bude zužovat středový pás,“ přibližuje Václav Nestrašil, který má na Ředitelství silnic a dálnic na starosti mýto.

Bude ale nutné nastavovat mýtné brány podle směru provozu, který se bude různě měnit. Podle ředitele společnosti Kapsch Karla Feixe by vzhledem k technické náročnosti bylo hodně složité s mýtnými branami hýbat.

Mýtné brány na D1 přežijí díky širokému středovému pásu

„Naštěstí ty vzdálenosti nejsou tak malé, že by modernizace dálnice nemohla proběhnout bez toho, že by se s mýtnými bránami muselo něco dělat. V zákoně není definována vzdálenost od krajnice, ale je definováno to, aby mýtná brána byla bezpečně za svodidlem. A tyto dimenze jsou splněny,“ vysvětluje Karel Feix.

Současný středový pás má totiž skoro čtyři metry a to není nezbytně nutné, takže všechna zařízení, která jsou napájena kabely, tedy i infotabule či SOS hlásky, mohou i přes rekonstrukci bez problémů zůstat na svém místě. Což je pozitivní především u mýtných bran, protože právě na dálnici D1 se vybírá až 40 procent veškerého mýta.

Ale nejen to. Během rekonstrukce budou mýtné brány sloužit i řidičům osobních aut. Umí totiž přesně vyhodnotit, kolik aut a jak rychle se na dálnici pohybuje.

Z dat sbíraných pro statistiku se stane skutečná pomoc pro řidiče

„Mýtné brány jsou vybaveny systémem pro traffic management, to znamená senzory, kamerami a dalšími věcmi, které sledují naprosto všechna vozidla. To dnes umí každá mýtná brána na D1, na D5 a na D2,“ upozorňuje Karel Feix.

Systém funguje už čtvrtým rokem a zatím se získaná data zpracovávala jen statisticky. Při rekonstrukci D1 by se však s nimi mělo pracovat on-line, aby motoristé věděli, co je na cestě z Prahy do Brna čeká.

„Budeme sledovat situace, ve kterých dochází někde k nějakým zácpám, ať už díky autonehodě nebo zhuštění provozu. Na tyto situace budeme reagovat a dávat informace řidičům, ať už přes autorádia nebo informační tabule,“ slibuje Karel Feix.

Ředitel společnosti Kapsch slibuje i dojezdové časy

A také by měly fungovat takzvané dojezdové časy. To znamená, že hned na začátku D1 při výjezdu z Prahy byste si měli přečíst, jak dlouho cesta do Brna potrvá, případně jakou objízdnou trasu zvolit.

„Doporučilo by se: ‚Buď budete čekat 20 až 25 minut, nebo sjeďte na nejbližším exitu a využijte objízdné trasy‘,“ líčí ředitel společnosti Kapsch Karel Feix.

Pokud to takto bude opravdu fungovat, pak i několikaletá modernizace D1 bude určitě snesitelnější.

autor: evk
Spustit audio