Airbag chodců získal ocenění v motoristické anketě

2. únor 2013

Ze sta obětí dopravních nehod je 14 chodců. Takové jsou evropské statistiky dopravních nehod. Jen na českých silnicích každoročně zemře okolo 40 chodců. Další desítky nebo spíš stovky jsou zraněny. I to byl jeden z důvodů, proč švédská automobilka Volvo vyvinula systémy, které snižují následky takového střetu.

Před dvěma lety Volvo představilo systém, který dokáže v provozu rozeznat lidskou postavu. V případě hrozícího střetu s chodcem nejprve řidiče varuje, a v případě, že je náraz nevyhnutelný, auto samo co nejvíce zpomalí. Přesto nelze takové nehodě zcela zamezit, proto Volvo vyvinulo airbag, který má snížit následky zranění nechráněného člověka.

„Tento airbag chrání chodce při srážce s vozidlem při čelním střetu. Lidé a automobily se pohybují na těsném prostoru při rychlostech mezi 20 až 50 km/h. Přitom člověk je měkký, auto tvrdé, proto je tu airbag, aby pomohl,“ konstatuje Thomas Broberg z technického vývoje švédské automobilky.

Vše precizně řídí elektronika

Systém pracuje na několika úrovních. Nejprve reaguje systém rozpoznání hrozby střetu s chodcem a auto začne zpomalovat. Ve chvíli, kdy je střet nevyhnutelný, spouští elektronika další systémy.

„V první chvíli se zdvihne kapota, aby se zvětšil prostor mezi ní a tvrdými částmi motoru. Následně zpod kapoty před čelním oknem vystřelí polštář, který zakryje nejen část okna, ale i sloupky. Za vším stojí senzory v čelním nárazníku, které už předem dokážou vyhodnotit, zda dojde ke srážce, a aktivují celý systém.“

Touto unikátní technologií byl jako první vybaven model V40. Celý systém byl testován nejen na počítačích, ale také při stovkách praktických zkoušek v laboratořích, kdy byly simulovány nejrůznější typy silnic, situace, ale i počasí. Není divu, že za tento další krok směrem k vyšší bezpečnosti obdrželo Volvo v rámci ankety Auto roku v ČR po zásluze prestižní ocenění Technická inovace roku.

autor: pgj
Spustit audio