Ekologické kamióny snižují výběr mýta

11. únor 2013

Statistiky mluví jasně. Mýtné brány zaznamenaly letos v lednu o čtyři sta tisíc průjezdů nákladních aut víc než před rokem, jenže na mýtu se vybralo o téměř třicet miliónů korun méně. To je meziroční pokles o čtyři procenta. Důvod je poněkud paradoxní – dvojnásobné zvýšení sazeb v minulých letech. To se ovšem netýkalo nejekologičtějších aut s normou Euro 5.

„Sazby určitě výrazně podpořily obnovu vozového parku dopravců. Je vidět, že podíl vozidel s motory splňujícími normu Euro 5 – to jsou velice šetrné motory k životnímu prostředí, je vyšší než v předchozích letech. Podíl těchto vozidel roste v řádu desítek procent,“ pochvaluje si Vojtěch Hromíř ze Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia.

Vylepšování vozového parku však výrazně ovlivňuje propad mýta. Zatímco loni v lednu „europětková auta“ tvořila zhruba třetinu všech transakcí, letos je to už skoro polovina, konkrétně 47 procent. Navíc kvůli dohodě ČESMADu s tehdejším ministrem Bártou mají nižší sazby i autobusy, zároveň se vyplácí i určitá sleva, takže je zřejmé, že výběr mýta se zvyšovat nebude.

„Bude-li tento trend pokračovat i v budoucnu, za rok nebo za dva roky možná zjistíme, že k navýšení mýtných sazeb nedošlo, a přesto budeme vyplácet slevy ve výši tří set miliónů korun ročně,“ upozorňuje Václav Nestrašil, který má na Ředitelství silnic a dálnic na starosti mýto.

Za sedm let se vybralo přes 41 miliard korun

Výběr mýta určitě ovlivní i chystaná rekonstrukce dálnice D1, protože právě na této naší nejstarší dálnici se vybírá až třetina celkové částky. Ta loňská byla rekordní, vybralo se až 8,6 miliardy korun, a pokud nedojde k nějaké změně, jen tak ji nepřekonáme.

Připomeňme, že mýtný systém u nás začal fungovat před sedmi lety, nejprve jen pro kamióny nad 12 tun a po třech letech se k nim přidala i nízkotonážní nákladní auta s hmotností nad 3,5 tuny. Protože náš mýtný systém pracuje na mikrovlnné bázi, na dálnicích a silnicích 1. tříd potkáváme mýtné brány (je jich zhruba 250).

Každé nákladní auto musí mít takzvanou premid jednotku, která při průjezdu mýtnou branou pípne. A systém automaticky odhalí nesrovnalosti. „V okamžiku, kdy projíždím mýtnou branou a jednotka není ve vozidle, automaticky to vyvolá řadu procesů, které vedou k dopadení řidiče a jeho pokutování. I v případě, že bych použil jednotku, která patří jinému vozidlu, systém to pozná,“ popisuje Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch.

Auto je následně buď zastaveno hned na silnici hlídkou celní správy, nebo se následně řeší nedoplatky. Dosud se na mýtném vybralo přes 41 miliard korun.

autor: evk
Spustit audio