Bude se opět měnit bodový systém?

30. duben 2013

Bodový systém postihující řidiče prošel zásadními změnami před dvěma lety a už se opět diskutuje o jeho dalších úpravách. Přitom zákon, jehož součástí systém je, se měnil už téměř třicetkrát. Mají se tedy řidiči chystat na další změny nebo ne?

„Změna bodového systému v současné době vůbec není aktuální. Hovořil jsem o jisté úvaze, kterou projednáváme s odborníky – týká se změny systému trestání – a v žádném případě není záměrem těchto jednání změnit bodový systém,“ vysvětluje nový šéf dopravní policie Tomáš Lerch, co měl na mysli, když hovořil o změnách, které by rád prosadil.

Jednou z věcí, je to, že za některé přestupky nyní můžeme přijít o řidičák na jeden až šest měsíců, jakmile je spácháme dvakrát v průběhu jednoho roku. Například za nedání přednosti chodci na přechodu nebo jízdu na červenou. Policie by přitom ráda, kdyby se řidič, lidově řečeno, vyfauloval v rámci bodového systému až po třetím takovém přestupku, ale rovnou na 12 měsíců.

Čtěte také

„Snahou je v těchto případech odlehčit správním orgánům, upřednostnit blokové řízení – i ten okamžitý trest pro řidiče, který se opakovaně dopouští přestupku. Při těchto přestupcích nechat působit bodový systém tak, že pokud se řidič opakovaně dopouští těchto jednání, tak se ve velmi krátké době vyboduje,“ dodává Tomáš Lerch.

To by ale opravdu znamenalo změnit nejen systém udělování trestů, ale i počty bodů tak, aby řidič byl trestán podle hesla "3x a dost". Zákony ovšem netvoří policie, ale na starosti je má ministerstvo dopravy. A zákon č. 361 je projednáván prakticky neustále, i nyní.

„Máme v běhu novelizaci, která přizpůsobuje zákon 6.1 jedné směrnici Evropské unie, která se týká řidičských průkazů. Je to dílčí zákaz do vymezení zejména kategorií vozidla a výcvikových vozidel,“ říká ředitel odboru legislativy Martin Vavřina.

Případná změna až za několik let

Změna bodového systému a důraz na okamžité trestání řidičů by ovšem bylo velmi zásadní úpravou. „Takovouto změnu bychom neradi doplňovali v legislativním běhu tak, aby neprošla standardním procesem přípravy vládního návrhu zákona. Je to natolik zásadní zásah, že by to nebylo vhodné,“ vysvětluje Vavřina.

Proto se připravují jednání na ministerské úrovni ve spolupráci s odbornou veřejností včetně dopravní policie. A případná změna z této strany je reálná až současně s připravovaným zákonem o autoškolství. A to není věc, která by byla hotova a nabyla účinnosti v řádech měsíců, protože se má změnit celý systém.

Čtěte také

„Tento rok ke změně určitě nedojde, a pokud bychom se bavili o příštím roce, tak nejdříve v jeho závěru bychom změnili účinnost nových pravidel, ale reálně by nabyly účinnosti až roku 2015.“

Do všeho ale mohou svojí iniciativou zasáhnout také poslanci nebo senátoři. I mezi nimi se o změnách neustále diskutuje. Každopádně, změna bodového systému a trestání řidičů není na pořadu dne.

autor: pgj
Spustit audio