Výhodná koupě ojetého auta je po povodních značně riskantní

17. červen 2013

Povodně už odezněly a na řadě míst se stále likvidují jejich následky. Najdou se ale tací, kteří budou chtít na povodních vydělat. Týká se to především těch, kteří za hranicemi koupí zatopené auto, dají ho na první pohled do pořádku, a pak ho se značným ziskem budou chtít u nás prodat. Taková koupě nás ale může, bez přehánění, stát i život.

Po každé povodni se objeví auta, která byla zaplavena, ale tváří se, že jsou naprosto v pořádku. „Úplně hrubý, první odhad je, že by to teoreticky z německy mluvících zemí mohlo být kolem 10 tisíc vozů,“ odhaduje Zbyněk Veselý ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů.

Auta, která byla zcela pod vodou, se nevyplatí opravovat. Pojišťovny pak uznávají jako totální škodu auta, která byla zaplavena po sedáky. Ta jsou určena k likvidaci. Najdou se ale tací, kteří je za hranicemi koupí, jak se říká, za hubičku. Vyčistí a s několikanásobným ziskem pokouší u nás prodat. Ale i auto zaplavené jen do tří čtvrtin kol může být nebezpečné.

Čtěte také

„Modernější auto má dneska desítky elektronických jednotek, které se nacházejí na podlaze. A nejen samotná elektronika, ale také čidla a kabeláže,“ popisuje konstrukci moderních aut Pavel Skyva z firmy BOSCH.

„Vezměte si, že jenom tady na nárazníku vidíte třeba parkovací senzory, ale to, co nevidíte, jsou ukrytá čidla airbagů, která musí fungovat bezchybně,“ přibližuje Michael Volsten z firmy BOSCH.

Další a další čidla se nachází v samotných kolech, ať už jde o ABS nebo stabilizační systém. „U brzdných systémů je třeba si uvědomit, že čidla se nacházejí v blízkosti kola vlastně pod touto zónou a tím pádem mohou být ohrožené nejen vodou, ale také chemikáliemi, které se ve vodě nacházejí. Čidla se stanou nefunkčními – to je to nejmenší, ale když částečně nefungují – občas ano a občas ne – je to největší nebezpečí,“ varuje Pavel Skyva.

A potom jsou tady řídící jednotky. Nejde jen o tu u motoru, která bývá poměrně vysoko, ale třeba na první pohled obyčejná fabie jich má přes dvacet. A ano, máte pravdu, auto je stavěné na to, aby jezdilo v dešti a bez úhony přežilo průjezd i hlubší louží, ale povodeň, to je něco jiného.

Čtěte také

„Auto je na vodu stavěné, ale čidla nejsou potápěč, takže pokud by bylo auto pod vodou několik dní, je zničení velmi pravděpodobné,“ vysvětluje Pavel Skyva. A takové auto pak může být svému budoucímu majiteli nebezpečné. Výhodná koupě ojetiny se tedy v následujících týdnech a měsících nemusí vyplatit.

autor: pgj
Spustit audio