Po dálnici před Hradcem až za tři roky kvůli archeologickému průzkumu

5. srpen 2014

Za tři roky bychom měli po dálnici dojet z Prahy až do Hradce Králové. Podle plánu totiž mají stavbaři na dostavbu chybějících 2400 metrů čas právě až do srpna 2017. Proč to bude trvat tak dlouho? Jak jsme zjistili, důvodů je několik a dokonce se klidně může stát, že si počkáme ještě déle.

Samotné řidiče to ale ani nepřekvapuje a mají celkem jasno, proč se těch několik stovek metrů bude stavět tak dlouho. „U nás je to normální, protože je tu Kocourkov. Tím stylem, jak se všechno staví, je to asi normální. Přijde mi to hrozně dlouhý a na to, že jsou to zakázky za miliardy, tak bych od firem čekal, že na to vlítnou a budou to mít, samozřejmě kvalitně, ale udělaný.“

Čtěte také

Jenže v tomto konkrétním případě dálnice před Hradcem Králové to není zase tak jednoduché, jak potvrzuje ministr dopravy Antonín Prachař. „Tam je křižovatka, která se bude stavět za provozu, je tam pět mostů. A musíme vzít také v potaz, že deset měsíců nám bude trvat archeologický průzkum. Proto jsme stanovili lhůtu tří let a budeme dělat všechno pro to, aby se zkrátila,“ říká Antonín Prachař.

Ještě déle?

Ale právě zmíněný archeologický průzkum mohl dostavbu naopak ještě o pár měsíců prodloužit. A to bez ohledu na to, jestli by tam archeologové našli něco zajímavého. „Museli jsme zrušit výběrové řízení podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Ze tří uchazečů dva nesplnili kvalifikační předpoklady a jeden nemůže zůstat. A kdybychom měli vypisovat další výběrové řízení, tak se nám může stát, že to dopadne úplně stejně, jenom ztratíme čtyři měsíce,“ vysvětluje Antonín Prachař.

Naštěstí se našla jednodušší cesta – přenechat tento úkol zhotoviteli. Stavební firmy totiž jako soukromé subjekty nemají ve výběrových řízeních tak svázané ruce jako stát. Vzhledem k bohaté historii naší země jsou archeologické průzkumy nedílnou součástí všech silničních a dálničních staveb, i když podle Jana Rýdla z Ředitelství silnic a dálnic není nutné odborně zkoumat každý metr budoucí dálnice.

Čtěte také

„Nejprve se vytipují místa takzvaným rýhováním a podle toho se provádí záchranný archeologický průzkum. I tak musí být zajištěný archeologický dohled při provádění zemních prací,“ popisuje Jan Rýdl.

Většinou se archeologové pouštějí do práce ve chvíli, kdy stát vykoupí pozemky a než přijdou dělníci, tak to bez problémů stihnou. Ale právě v tom je specifická dostavba necelých dvou a půl kilometrů D11 před Hradcem Králové. Stát ještě pořád nevlastní poslední nutnou parcelu a archeologové musí čekat.

„Část záchranného archeologického průzkumu už byla provedena v loňském roce. Na dalším úseku je provádění archeologického zkoumání brzděno nedořešenými majetkovými vztahy, ale tam je to na dobré cestě. A v třetím úseku byl spolu se zahájením dostavby zahájen i záchranný archeologický průzkum, který bude koordinován tak, aby si jakkoliv nepřekážel se stavební činností,“ dodává Jan Rýdl. Navíc kvůli zlodějům kovů musí některé betonové armatury dělníci usazovat znovu, takže nezbývá než doufat, že za tři roky se skutečně po dálnici před Hradcem Králové projedeme.

autor: evk
Spustit audio