Od nového roku se zvýší sazby mýta o zhruba 10 procent. Zavádí se také nová kategorie vozidel

19. prosinec 2014

Řidiči kamiónů a provozovatelé nákladní dopravy určitě vědí, že od nového roku zaplatí za jízdu po dálnicích o desítky korun více. Vyšší mýtné sazby se podle dopravců časem odrazí také v cenách převáženého zboží.

Kdyby moravští vinaři chtěli do hlavního města poslat kamión plný vína, tak se musí připravit na to, že minimálně po dálnici D1 je mýto bude stát 824 korun. Od ledna se ale dodávka prodraží o 80 korun. Zvýšení mýtných sazeb podle Martina Felixe ze Sdružení dopravců Česmad Bohemia se dříve nebo později promítne i v cenách zboží.

„Dopravci už vyjednávají se svými zákazníky, jak nové sazby promítnout do výsledných cen. Trošku nás mrzí, že známe sazby jenom na rok dopředu. Původně jsme chtěli na čtyři roky, dalo by se lépe plánovat. Bohužel zatím k tomu nedošlo.“

Čtěte také

Mýtný systém u nás funguje od 1. ledna 2007 a od té doby se sazby měnily jen dvakrát, ovšem jen pro auta nižší ekologické třídy. Za vozidla, splňující normu Euro 5 a vyšší platí dopravci celých osm let stále stejně. To se teď změní, jak potvrzuje Tomáš Neřold z Ministerstva dopravy. „Od nového roku dochází k navýšení mýtných sazeb, u nákladních vozidel jsme de facto dorovnali inflaci za minulé roky. V nejčastější kategorii, tedy Euro 5 je navýšení zhruba 10 %,“ říká Tomáš Neřold.

Přeregistrace nutná

„Europětku“ má většina našich nákladních aut. Od nového roku se ale prodávají už jen auta s ještě vyšší ekologickou třídou Euro 6. A právě pro ně vznikla samostatná kategorie, která zachovává dosavadní europětkové ceny. Kdo ale za ně chce jezdit, tak se posle Davida Šimoníka ze společnosti Kapsch, musí přeregistrovat.

„Týká se to deseti tisíců vozidel. Je v zájmu každého dopravce, aby se co nejrychleji přeregistroval. Přestože bude mít vozidlo, které by spadalo do nové kategorie Euro 6, ale zůstává zaregistrováno v kategorii Euro 5, tak bude platit už zdražené mýtné.“

Čtěte také

Jednodušší to mají dopravci, kteří platí mýto pomocí předplacené OBU jednotky – stačí přijet na kontaktní místo, kde přeregistrace proběhne na počkání. Při platbě mýta na fakturu jde o kroky dva. „Je to smluvní vztah, musí tedy nejprve dojít k administrativním úkonům a teprve poté řidič s palubní jednotkou přichází na distribuční místo,“ upozorňuje David Šimoník.

Ekonomika se zvedá a letos už kamióny najely po našich cestách daleko více kilometrů než před rokem. A i proto bude výběr mýta podle Šimoníka o procento vyšší než loni. „Zatímco v roce 2013 jsme se měsíčně stěží dostali k 30 miliónům transakcí, tak v letošním roce to už je přes 32 miliónů transakcí každý měsíc.“ A pokud to takto půjde dál, tak díky zvýšeným sazbám vynese stát mýto přes devět a půl miliardy korun.

autor: evk
Spustit audio