Prakticky každý týden řeší silničáři minimálně jednu nehodu, kdy do jejich techniky narazí nepozorný řidič

24. březen 2015

Nepozorní řidiči kamionů stále častěji ohrožují silničáře při údržbě dálnic. A co je horší, z místa nehody bezohledně ujedou. Letos se tak stalo už v polovině z osmi případů. A to přesto, že silničáři pracovali na krajnici a na jejich pohyb upozorňovaly minimálně dva výstražné vozíky.

„Tady pár lidí odešlo z pracovního poměru, protože to bylo nebezpečné.“ Dlouholetý silničář Václav Kulvajt velmi dobře ví, že jakákoli údržba se vinou nepozorných řidičů v okamžiku může změnit v drama. Jedno takové před pár dny zažili právě na mirošovickém úseku D1. Dva silničáři už končili s prací a připojovali v odstavném pruhu k autu výstražný vozík, když se k nim blížila trojice kamionů a ten první mířil přímo na ně.

Čtěte také

„A naši lidé si všimli, že jeden z těch kamiónů vybočuje doprava. A kamión, jehož řidič evidentně nevěnoval pozornost řízení, narazil do té soupravy z boku. To znamená, že náš člověk, který byl v tu chvíli mezi přívěsným vozíkem a náklaďákem, přežil,“ přibližuje Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic kritické okamžiky, které korunovalo následné nepochopitelné chování profesionálních řidičů. „Kamión po střetu odjel, pokračoval dál. I zbylé kamióny, jejichž řidiči moc dobře viděli, k čemu došlo, jeli dál,“ říká Rýdl.

Aniž by tušili, jestli se někomu něco stalo nebo ne. Statistika posledních čtyř let je jednoznačná – pouze jedinou z 257 nehod vozidel údržby zavinili silničáři. Ostatní jdou na vrub nepozorných řidičů, jak potvrzuje šéf mirošovické Správy a údržby dálnic Stanislav Šimon. „Buďto telefonují, nebo jsou tam střety, kdy řidič vůbec nereagoval a v plné rychlosti najel do výstražného vozíku.“

Řidiči kamiónů

Větší polovina těchto nehod se stává v pravém jízdním pruhu, ale další téměř třetina se odehrává na krajnicích, tedy v místě, kde auta běžně nejezdí. Problémem jsou řidiči kamionů. „Ti po dálnici nejedou ideální rovnou stopu, věnují pozornost něčemu jinému a běžně se stává, že seberou zrcátko našemu stroji, což je ta nejmenší škoda,“ popisuje Jan Rýdl.

Evropská unie chce změnit pravidla pro stanovení spotřeby aut. Měla by být reálnější

Zhruba kilometr před místem údržby je první výstražný vozík, který upozorňuje řidiče, aby snížili rychlost na 80 kilometrů v hodině. Jak ale sami připouštějí, jen málokdo to na těch několik set metrů udělá. „Všichni stejně jedou sto. Když spěchám, jedu rychleji. Člověk si zvykne, že si na dálnici může dovolit vyšší rychlost a kolikrát si to v hlavě nedokáže rychle srovnat.“

Ale pro silničáře, pracující přímo na vozovce, je podle Václava Kulvajta podstatný rozdíl, jak rychle auta jedou. „Poznám hned, že to není 80 km/h. Při té práci bychom potřebovali ještě nižší rychlost, tam jde hlavně o hluk. Kdo to nezažil, nepochopí to.“ Naši silničáři tak každý týden řeší jednu takovou nehodu, zatímco v sousedním Německu jsou střety aut s technikou údržby spíše výjimečné.

autor: evk
Spustit audio