Díky moderním aplikacím nás někdo může sledovat prostřednictvím auta

9. duben 2015

V současné době nás může někdo sledovat i prostřednictvím našeho auta. Automobilky nabízí aplikace, jejichž prostřednictvím můžeme ovládat naše auto a sledovat, kde právě je. A právě to sebou nese riziko sledování. Toho se bojí i řidič oslovení na pražské magistrále.

„U těch soukromých je to myslím velká zbraň. Dnes už sleduje každý každého.“ V době mobilních telefonů a internetu si ale ani neuvědomujeme, že nás kdokoliv dostatečně schopný, může sledovat kdekoliv a zjistit si o nás prakticky cokoliv.

„Jakmile to někdo zapne, tak přes všechny tvrzené záruky by měl počítat s tím, že to je úplně jako na dlani, a že to je vlastně věc veřejná. A spoléhat se na nějaké utajení, a že se nijak nepřijde na to, kde zrovna byl, na to může rovnou zapomenout,“ varuje odborník na ochranu osobních údajů Oldřich Kužílek z Otevřené společnosti.

Čtěte také

Nejdál v propojení auta s internetem jsou dnes Mercedes a BMW. Nabízí aplikace, jejichž prostřednictvím můžeme nejen sledovat stav auta, ale například ho na dálku odemknout a zamknout, a také určit jeho polohu. S tímto propojením musíme samozřejmě, stejně jako třeba na Googlu nebo na Facebooku souhlasit. Auto pak může podle Petra Dvořáka z Mercedesu ovládat jen oprávněná osoba.

„Nejdříve někdo, kdo k tomu má oprávnění, a to je například certifikovaný prodejce, musí propojit konkrétního uživatele s konkrétním autem na základě předložení identifikace.“ Údaje se v řádech sekund neustále přepisují a aktualizují. Nejde tedy o klasické sledování pohybu auta, které například používají firmy pro vytváření knih jízd, ale o určování okamžité polohy. I to by ale někteří uvítali. „Měl bych zájem to sledovat, abych věděl, kam jezdí ostatní rodinní příslušníci.“

Sdělte jim to!

Pak ale musím kohokoliv, tedy nejen rodinné příslušníky, ale i kamaráda nebo kolegu na možnost sledování upozornit. „Pokud auto komukoliv půjčím a nesdělím mu, že tam systém běží, a že mám možnost si údaje přečíst, tak v tu chvíli porušuji zákon o ochraně osobních údajů. Domnívám se, že bych byl jakýmsi zpracovatelem údajů bez souhlasu toho druhého, manželky nebo šéfa, kterému bych půjčil auto,“ varuje Oldřich Kužílek a sankce podle něj může být značná.

Čtěte také

Dále se naskýtá otázka, nakolik máme věřit tomu, že automobilka nebude data průběžně ukládat a využívat třeba ke sledování, kde její auta jezdí. „Riziko není až tak veliké z jednoho důvodu, že každý velký prodejce automobilů se jako čert kříže bude bát nějakého provalení. A v dnešní době je to riziko obrovské. Každý zná kauzu Snowdena a v každé firmě se objeví někdo, kdo se bude dostávat blízko ke skutečným procesům a může ho napadnout, že bude zajímavé, sdělit to veřejnosti.“ Existuje ale možnost, že firmy budou, obdobně jako Google, využívat tato data anonymně bez spojení s konkrétním autem a člověkem. To už nám nikdo nezaručí.

autor: pgj
Spustit audio