Pokud se stát do konce června nedozví, kdo je vlastníkem auta, vymaže ho z registru

13. duben 2015

Téměř tři čtvrtě miliónu aut nemá v pořádku registraci. Jejich majitelé z nejrůznějších důvodů nepřevedli auto na sebe, ovšem stát už to nechce tolerovat. Kdo nedokončí převod do prázdnin, má smůlu a po 1. červenci s takovým autem už nemůže jezdit. Díky nově spuštěné ministerské aplikaci si řidiči mohou ověřit, jak na tom jejich auto je.

Teoreticky by každý řidič měl vědět, jestli je jeho auto správně zaregistrované – ostatně stačí se podívat do velkého technického průkazu. Ale pro ty, kteří si nejsou jistí, spustilo dnes ministerstvo dopravy stránky www.dokonceteregistraci.cz. „Pan kolega tam zadává číslo technického průkazu a vyskočilo mu, že toto vozidlo je přesně z toho registru, kde nebyla dokončená registrace – máte tam tuto větu. Tento člověk by měl okamžitě jít na příslušný úřad, a pokud chce auto nadále provozovat, tak dokončit registraci,“ přibližuje ministr dopravy za Hnutí Ano Dan Ťok, podle kterého má tato aplikace především upozornit motoristy, že jejich autu hrozí nenávratné vyřazení z registru vozidel.

Čtěte také

A jak upozorňuje Aleš Povr z České kanceláře pojistitelů, zároveň automaticky zaniká povinné ručení. „Takové vozidlo je od tohoto dne nepojištěné a nese za něj odpovědnost výhradně ten pojištěný motorista.“

V ohrožení jsou tak ti, kteří před pár lety koupili ojeté auto ať už od soukromé osoby nebo z bazaru anebo jim třeba skončil leasing a ještě nestihli zajít na úřad a auto převést na sebe. Mají na to zhruba dva a půl měsíce, a pokud to do 1. července nestihnou a s takovým autem vyrazí na silnici, pak podle šéfa našich dopravních policistů Tomáše Lercha, hrozí nejen pokuta za jízdu s technicky nezpůsobilým autem. „V případě, že bych způsobil dopravní nehodu, tak veškeré náklady spojené s nehodou půjdou na můj vrub a tam se můžeme bavit o miliónových částkách.“

Podle aktuálních informací z registru vozidel u více než 770 tisíc aut stát netuší, kdo je jejich majitelem. Podle odhadů sice minimálně polovina těchto vozidel vůbec neexistuje, ale další velká skupina je zatížena takzvaným ekologickým poplatkem, který musí od roku 2009 platit vždy kupující. A i podle ministra Ťoka je jasné, že v některých případech se doregistrace se vůbec nevyplatí.

Čtěte také

„Je to dáno tím, že musíte platit tři, pět nebo deset tisíc korun podle toho, jak staré auto máte. Člověk rozumí tomu, že když někdo koupí auto za pět tisíc a zjistí, že při přihlášení má zaplatit deset tisíc, tak ho kupuje vlastně za 15 tisíc, potom se snaží poplatku vyhnout,“ říká Dan Ťok.

Půlroční lhůta, po kterou mohou řidiči beztrestně dokončit polopřevod svého auta, je v polovině. O jejím prodloužení ministerstvo dopravy neuvažuje, protože cílem je prý vyčistit registr vozidel a nikoli donutit řidiče, aby ctili zákon.

autor: evk
Spustit audio