Oldřich Kužílek: Duchovní síla vlezlé reklamy

16. červen 2015
Glosa

Divím se obchodníkům, že si za velké peníze stále kupují některé typy reklam, protože se mi zdá, že jejich dopad je nulový nebo dokonce záporný.

Stále častěji se mi třeba děje, že jsem něco koupil po internetu, sekačku, hračku pro syna, drobnou elektroniku, a jakousi tajuplnou cestou mi ihned poté začnou při vyhledávání na internetu naskakovat reklamy právě na ten produkt, již úspěšně koupený a doručený až domů. A přesto ať kliknu kam kliknu, lezou na mě sekačky.

Že by někdo myslel, že teprve teď, když už jsem sekačku koupil, pochopím, že mám koupit jinou? Že mě reklama přinutí ji vrátit a zvolit konkurenci? Nebo koupit dražší verzi?

Navíc mám v sobě zabudované, že reklama je známkou horší kvality. Jakmile se jí na mě sesype příliš, je zaručeno, že tuhle věc určitě nekoupím. Jako když se dívka příliš vnucuje - mládenci se jí spíše vyhnou, a když mládenci na slečnu naléhají příliš urputně a upoceně, mají také utrum.

Možná nějaké agentury vyhodnocují, zda taková reklama skutečně zvýší prodej. Ale pochybuji, zda rafinované postupy, kdy vám reklama na to, co jste už hledali, vleze za každou zprávu na zpravodajském serveru, mají účinek.

Marně jsem si lámal hlavu, jaký je smysl takové reklamy „s křížkem po funuse". Až jsem na to přišel! Internet se prostě zdokonalil a stal se duchovním nástrojem. Plynule mění naši duši. Připomíná, co jsme včera dělali. Nutí nás zpytovat své svědomí, i když zatím jen tržní svědomí.

A připravme se, přijde další vývojový stupeň cílené, rozumějme vlezlé a lepivé reklamy. Třeba se příliš upřeně podíváte do výlohy obchodu s lyžemi, čidlo vás sejme, kamerka vyfotí, analyzátor obličejů zjistí, kdo jste, přiřadí e-mailovou adresu, přes ní vyčenichá IP adresu a lup - do prohlížeče vám začnou svištět vzpomínky na včerejší den v podobě lyží, snowboardů, kulichů, rukavic a slevy na permanentku na Klínovci.

Přes různé produkty, kterých jsme se včera či před týdnem dotkli, se nás tak internet a vlezlá reklama stále ptá - učinil jsi dobře? Byl jsi na správném místě? Přemýšlíš správně? Kde ztrácíš čas? Umíš se orientovat? Jaký jsi vlastně člověk? Neměl by ses zlepšit a proměnit?

Díky, cílená reklamo na internetu, za toto duchovní cvičení!

autor: Oldřich Kužílek
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.