Tunel Blanka: Umí se přizpůsobit venkovnímu počasí

30. září 2015

Doprava v Praze je už dva týdny jiná. Díky otevření tunelu Blanka jsou mnohé ulice prázdnější, naopak kolony se přesunuly do Dejvic, na magistrálu i Patočkovu ulici. Ale i samotná jízda naším nejmodernějším tunelem je zajímavá. Například na vjezdu Blanka umí doslova kouzlit se světlem.

„Mně to pomohlo, když jsem jel z Černého mostu a vyjížděl jsem na Břevnově, tak je to rozhodně rychlejší než po Jižní spojce,“ chválí si nový tunelový komplex pan Jaroslav, i když připouští, že na šest a půlkilometrovou jízdu pod zemí si zatím musí zvykat. „Všiml jsem si toho, že je tunel hodně dlouhý. A je čistý a takový jasnější.“

Čtěte také

Ovšem není to proto, že je tunel nový. Blanka totiž umí odstraňovat takzvanou řidičskou slepotu. Pro srovnání nejprve jedeme do starého Strahovského tunelu, a přechod z denního světla do tmavého podzemí není zrovna příjemný, chvíli mám pocit, že nic nevidím. To na Malovance, kde vjíždíme do Brusnického tunelu, prakticky nepoznám rozdíl mezi světlem venku a začátkem tunelu.

„Tady jsou další pruhy zavěšených světel, které svítí podle toho, jaká je zrovna venkovní viditelnost a osvětlení,“ vysvětluje bezpečnostní technik Ivo Kolmer, čím řidičům pomáhají tato v podstatě sluncem řízená světla. „Měla by minimalizovat řidičovu částečnou slepotu, když vjíždí ze slunce do tunelu, který je méně nasvětlený,“ dodává Kolmer.

Co znamená jaký symbol?

Ale pořád je to velice komfortní, zvláště když nad jízdním pruhem stále vidíme zelenou šipku. Ale jak mě upozorňuje šéf Besipu Martin Farář, může se kdykoli změnit. „Červený kříž říká řidiči, že je jízdní pruh uzavřený a musí ho opustit. Žlutá šipka, která ukazuje doprava nebo doleva znamená, že bude pruh končit. Svítit může také žlutý kříž, což znamená, že v pruhu stojí auto, které je nepojízdné.“

V případě nouze z tunelu utečete

Tunel Blanka. Na snímku propojovací a zároveň úniková chodba mezi oběma tubusy tunelu

Právě proto jsou v tunelu Blanka každých 250 metrů takzvané SOS bezpečnostní zálivy, kde se dá nepojízdné auto odstavit a zároveň z budky přivolat pomoc. Přímo naproti jsou propojky, červenozelené dveře, kterými v případě nouze můžeme utéct z tunelu. „Tady je staničení. Jsou tu šipky, jaká je vzdálenost, ke které propojce. Teď jsme u propojky číslo 14 v severním tunelu. Tady jsme 1700 metrů do Troje a 900 metrů je to nahoru na Letnou,“ popisuje Ivo Kolmer.

Čtěte také

Speciální propojkou se dostaneme do druhého tubusu, tedy do tunelu, který vede z Malovanky do Troje. „Když je v jednom tubusu problém, propojkou se dostanete do druhého, do zázemí, kde nic nehrozí. A aby se auta mohla dostat bezpečně z tunelu, na křižovatce se rozsvítí pro všechny červená a vozidla mají prioritu při výjezdu z tunelu,“ říká Kolmer. A protože je tady skoro 400 kamer, tak jakýkoli problém vidí dispečeři během několik sekund.

autor: evk
Spustit audio