Dakar je jako droga, říká nejmladší pilot kamionu Martin Macík Jr.

1. červen 2016

Není nic těžšího, delšího a tvrdšího než Dakar, popisuje legendární rallye na svých internetových stránkách Martin Macík junior. Šestadvacetiletý závodník je nejmladším pilotem kamionu na Rallye Dakar, o svých zkušenostech a motivacích si povídal s Janem Rosákem.

Jednou za rok se sejde kolem 2 000 závodníků, aby změřily své síly na extrémně náročném závodě off-road vozidel a motocyklů, při kterém se mráz v horách střídá s prachem a vedry v pouštích. Martin Macík Jr. okusil první Dakar v roce 2013 z pozice navigátora, od minulého roku ale už pilotuje kamion.


Zkušenosti hrají roli, hodně. A je to samozřejmě vidět i na mé jízdě, na tom, co předvádím, protože i když mám zkušeností už celkem spoustu, stejně jich není dostatek. Jsou tam lidi, kteří jezdí Dakar poosmé, podesáté, někteří popatnácté. A to je něco nepředstavitelného.

„Když třeba čtu jednotlivá fakta, tak abych řekl pravdu, asi bych Dakar nejel být smrtelníkem. Ale pro člověka, který to zažije, je to potom taková droga. A to je důvod, proč jsem se k tomu dostal. Droga to byla pro mého tátu, než si naplnil svůj cíl a sen. A pak to začala být droga pro mě. Táta jezdil osm nebo devět let, já jsem se samozřejmě musel přidat a začít jezdit taky, protože jsem měl ke všemu, co má motor, velmi blízko.“

Martin Macík Jr. jezdí i jiné automobilové závody, například maďarský Baja Hungarian v roce 2014 vyhrál. Srovnávat je s Dakarem ale úplně dobře prý nejde: „Ač říká kdokoli cokoli, na Baja Hungarian se jede prostě na krev. Člověk si dovolí jet opravdu vysoké tempo, které potom za 200 kilometrů přestane, protože tam víc není. To na Dakaru nejde, když víte, že před sebou máte 450 kilometrů. Musíte si trochu rozložit, jak pojedete. Samozřejmě jsou etapy, kde se letí, ale potom je těžký terén, kde musí být člověk opatrný.“

Čtěte také

Věk pilotů kamionů se většinou pohybuje mezi 30 a 40 lety. Martinovi Macíkovi Jr. je teprve 26. Má za sebou sice už mnoho zkušeností, oproti svým konkurentům ale občas ještě stále ztrácí.

„Zkušenosti hrají roli, hodně. A je to samozřejmě vidět i na mé jízdě, na tom, co předvádím, protože i když mám zkušeností už celkem spoustu, stejně jich není dostatek. Jsou tam lidi, kteří jezdí Dakar poosmé, podesáté, někteří popatnácté. A to je něco nepředstavitelného, alespoň pro mě určitě. A tam člověk musí tyto zkušenosti projít. Blbě se to vysvětluje, ale dneska, když jsem dojel Dakar, tak si sednu do auta a takto jsem se v životě necítil. Ty zkušenosti, které naberete, ty pocity. Už mám v sobě tu jistotu, co ovládám a jak to ovládám.“

Martin Macík Jr., Jan Rosák
autoři: Martin Čuřík , Jan Rosák
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.