Kvůli dolaru přišel Brisk o zisk

12. květen 2005

Zisk táborské společnosti Brisk, předního světového výrobce zapalovacích a žhavicích svíček, technické keramiky a snímačů, loni klesl na 602.000 z 24 milionů korun.

Podle ředitele Mojmíra Čapky za tím stojí především klesající kurz dolaru. Podnik přitom loni zvýšil tržby o 26 procent na 832 milionů korun. "Pokud dolar klesne o korunu, zisk se nám sníží o 15 až 20 milionů korun. Naštěstí se s tím vypořádáváme úsporami ve firmě a racionalizací," řekl Čapka. Stěžejní výrobkovou skupinou Brisku zůstávají zapalovací a žhavicí svíčky, které představují 60 procent produkce. Společnost zároveň rozvíjí výrobu snímačů hladin a otáček, které od Brisku odebírá Volkswagen, Volvo, Opel či Dacia. Loni se snímače na tržbách podílely zhruba pětinou. "Letos zde očekáváme zvýšení tržeb z 85 milionů na 150 milionů korun," uvedl ředitel. Brisk loni vyrobil zhruba 45 milionů svíček, o deset procent více než před rokem. Do modernizace technologie výroby svíček a snímačů investoval 30 milionů korun, další peníze vložil do ekologizace výroby.

Společnost zaměstnává v průměru 850 pracovníků. Letos oslaví 70 let existence. Za tu dobu vyrobila odhadem více než 1,5 miliardy automobilových svíček. Základní kapitál Brisku je 148,578 milionu korun a jeho rozhodujícím akcionářem je společnost Brital, která ovládá více než 82 procent akcií. Brisk je stoprocentním vlastníkem Sklářského ústavu Hradec Králové a firmy Brita Trade, která vyvíjí speciální skla. Do jeho skupiny patří ještě dceřiná společnost v ruském Ozersku, která vyrábí zapalovací svíčky, i obchodní a technické zastoupení v Moskvě.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio