Velká vlaková výluka je tady. Na co si dát pozor a kam jít na vlak?

Brněnské hlavní nádraží čekají od zítřka velké opravy kolejiště a mostů. Výluky se dotknou většiny vlaků a až 25 tisíců cestujících denně.

Od zítřka nezůstane v brněnské vlakové dopravě obrazně řečeno kámen na kameni. Začíná tříměsíční série rozsáhlých výluk - železničáři se pustí do několika oprav, které výrazně omezí provoz na hlavním vlakovém nádraží. Denně se změny dotknou až 25 tisíců lidí.
Dělníci obsadí například takzvaný pražský viadukt, tedy mostní komplex, po kterém za normálních okolností přijíždějí na hlavní nádraží úplně všechny vlaky ze směru od Tišnova a od Blanska.

Od zítřka se tedy na hlavní nádraží ze severozápadu nedostanou vůbec žádné vlaky a budou ho objíždět po nákladním koridoru městem a některé zastavovat na takzvaném dolním neboli nákladovém nádraží, které je asi 800 metrů vzdálené od toho hlavního. Cestující k němu dovezou autobusy od hlavního nádraží, nebo tam moho dojít pěšky - podél obchodního centra Galerie Vaňkovka až za autobusové nádraží Zvonařka.

Kromě toho železničáři opraví třeba celé čtvrté nástupiště hlavního nádraží. Říká oblastní ředitel Správy železniční dopravní cesty Miroslav Konečný.

„Přístřešky jsou památkově chráněny, to znamená litinové sloupy, které jsou v pořádku, budou otryskány a znovu natřeny. Ty, které vykazují poruchu, budou nahrazeny replikami, které máme vyrobeny už z loňského roku,“ upřesnil Konečný.

Čtěte také

Největší změny čekají cestující například na lince S3. Ze směru od Tišnova budou muset lidé směřující do centra vystoupit už v Králově Poli nebo v Židenicích. Hlavní nádraží totiž vlaky objedou a zastaví až v Modřicích. Naopak na druhé větvi linky, tedy od Břeclavi, pojedou vlaky normálně na hlavní nádraží.

Lidé, kteří tudy jezdí, ale i tak musí být pozorní. Expresní vlaky totiž budou na dolním nádraží. Změny se dotknou i dalších regionálních vlakových linek - ve směru na Vyškov nebo na Blansko.

To ale zdaleka nejsou všechny změny. Nejdůležitější je upozornění, aby si lidé před cestou ověřili, jestli a jak přesně jejich spoj pojede. Podle informací Českých drah se totiž výluky nějak dotknou asi dvou třetin všech vlaků, které v Brně jezdí.

Všechny informace jsou na internetových stránkách buď Českých drah, anebo krajského koordinátora dopravy, tedy IDS JMK. Na hlavním nádraží kromě toho funguje speciální přepážka určená právě pro dotazy cestujících k letním vlakovým výlukám.

Hlavně v prvních dnech budou na nádražích i informátoři, kteří lidem budou radit, kam se vydat třeba na náhradní dopravu. A když jsem u náhradní dopravy, tak ještě zmíním jednu důležitou věc, a to je uznávání jízdenek Českých drah. Po Brně pojede hned několik tramvajových a autobusových náhradních linek.

Klasické papírové jízdenky na vlak budou platit i v nich. Na komplikace naopak můžou narazit cestující s dlouhodobými, takzvanými traťovými jízdenkami, nebo jízdenkami v elektronické podobně. Tito lidé budou muset před nástupem do náhradní dopravy požádat pracovníky Českých drah o vydání jednorázového papírového dokladu pro cestu náhradní dopravou.

autor: jel
Spustit audio