Silnice pod nebezpečnou skálou v Č. Krumlově je opět zčásti průjezdná

28. únor 2006

Část silnice pod zvětralou skálou v Českém Krumlově, která byla uzavřena kvůli kamenům, padajícím ze skály, je od pondělního večera opět otevřená. Řidiči mají v místě zvaném Pod Kamenem k dispozici jízdní pruh ve směru do Českých Budějovic, v opačné směru musí nadále jezdit po objížďce.

Hlavní tah v Českém Krumlově, který vede na Lipno a dál na hranice, museli silničáři uzavřít před deseti dny, protože se tam po oblevě uvolnily kamenné bloky o hmotnosti zhruba 50 tun a spadly na silnici. "Rizikové místo, které vytipovali geologové, je nyní upraveno sanací tak, aby nebezpečí bylo minimální," řekl ČTK ředitel českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Schneider. Potvrdil, že je jízdní pruh do Budějovic, který je dál od skály, opět otevřený, stejně jako chodník nad řekou.

"Specializovaná firma během týdne odstranila v tomto úseku skály veškerý porost, zeminu a nepevné části skály, celkem toho bylo kolem 400 metrů krychlových," uvedla mluvčí českokrumlovské radnice Jana Zuziaková. Horní část, kde jsou větší nánosy hlíny, je zakryta sítí zabraňující, aby z masivu nepadala hlína a drobné kamení.

Pro osobní auta, linkové i zájezdové autobusy jedoucí od Budějovic dál platí objížďka z kruhového objezdu u Trojice přes silnici na Svahu, Růžek a třídu Míru na Špičák. Objízdná trasa pro nákladní dopravu vede od Budějovic jako dosud přes odbočku za Kamenným Újezdem a kaplické nádraží, upřesnila mluvčí.

Skála je pro Krumlov časovanou bombou, úplné zavření silnice pod ní si vynutila po 17. únoru, kdy se ze zvětralého masivu uvolnily kamenné bloky o hmotnosti zhruba 50 tun. Spadly na silnici, která byla tehdy už v jednom směru zavřená, protože balvany se na ni zřítily i předtím - při sněhové kalamitě začátkem ledna. Řešením problému je důkladná sanace skály za desítky milionů korun, ty však město ani kraj nemá.

Pomoc při shánění peněz na sanaci skály slíbil v polovině února v Českém Krumlově předseda KDU-ČSL a volební lídr strany na jihu Čech Miroslav Kalousek. Ten novinářům řekl, že náklady na provizorní zprůjezdnění silnice se po 17. únoru, kdy se po zřícení balvanů uzavřela cesta v obou směrech, zdvojnásobily. "První etapa se prodražila. Jedná se o zhruba dva miliony, aby nehrozil další pád kamenů," uvedl. Definitivní sanace podle něj bude stát desítky milionů korun, práce by mohly skončit koncem roku 2006. Prioritou je však otevřít silnici v obou směrech před letošní turistickou sezonou, provizorním řešením bude v polovině dubna rozšíření komunikace tím, že vznikne nová lávka pro pěší.

autor: čro čb
Spustit audio