Na sníh platí opatrnost, respekt a rozum

28. leden 2010

Zajímavě dopadla anketa z minulého týdne, kdy jsme se ptali na váš vztah ke sněhu z pozice řidičů. Překvapivě nejvíce respondentů - 72 procent - tvrdí, že je jízda na sněhu baví. 4 procenta hlasujících se ho naopak bojí a zbývajícím 23 procentům sníh na vozovce vadí.

Začneme tím, co je na zasněžené silnici nejdůležitější.

"Myslím si, že rozhodně opatrnost. Člověk hlavně nesmí mít strach, protože pak jsou jeho pohyby strnulé a ne plynulé. Kdo se bojí řídit, vůbec by neměl usedat za volant, protože má blízko k nějakému neštěstí. Kromě opatrnosti je nutný zároveň respekt a pochopitelně zdravý rozum. Řidiči s těmito vlastnostmi a schopnostmi potom jezdí nejbezpečněji," je díky svým zkušenostem přesvědčen automobilový závodník Jan Kopecký.

I když většina našich jízd vede po nezasněžených cestách, podle dopravního psychologa Karla Havlíka bychom se sněhu bát neměli: "Řidič by měl být připraven na každou situaci. Jestliže se setká s něčím úplně novým, může být nejistý a někdy dokonce až úzkostný, protože s tím nemá zkušenosti. Nejistota buď svádí k vyšší opatrnosti, nebo naopak může snižovat sebedůvěru a tím ovlivňovat chování v dopravě, které pak není v souladu s místními podmínkami."

Pravdou je, že řidiči, kteří jezdí v zimě pravidelně, berou sníh prostě jako fakt:

"Sníh ani led mi nevadí. I na nich jezdím bez problémů."
"Když ho není hodně a jedu opatrně, nevadí mi."
"Pochopitelně jsem radši, když jsou silnice bez sněhu, ale jezdím autem denně, takže jsem si na to už zvykla."
"Jezdím 45 let a už mě neláká dělat na silnici nějaké divočárny."

Právě to však zřejmě láká na zasněžené silnici tu velkou skupinu řidičů, kterou podle internetového hlasování sníh za volantem baví.

"Možná v anketě odpovídali převážně mladí a nezkušení řidiči s krátkou praxí nebo jedinci, pro které je jízda na sněhu dobrodružstvím a, jak sami říkají, adrenalinem," říká Karel Havlík.

Možná spoléhají na zimní pneumatiky, které na zasněžené vozovce lépe sedí a zkracují brzdou dráhu. Ovšem to je chyba.

"Za bezpečnou jízdu odpovídá pouze řidič. Důkazem toho je, že většina motoristů, kteří měli na sněhu nehody, řídila vozidla se zimními pneumatikami. Neselhávají tedy pneumatiky, ale motorista, který jede v rozporu s nepříznivým dopravním prostředím a spoléhá, že zimní pneumatiky jeho chybné reakce napraví," dodává Karel Havlík.

Dobrá zimní výbava totiž musí jít ruku v ruce s přiměřeným způsobem řízení. Při jízdě na čerstvém sněhu nebo sněhové břečce je nejdůležitější jet plynule.

"Opravdu jezděte velice pomalu a plynule. Pokud je nutné brzdit, nohu na pedál jen položte a nechte kola protáčet. Lepší je podřadit na nižší rychlost, ale zase je nutná opatrnost, aby hnaná náprava prudkým podřazením nestrhla řízení. Takže opatrně podřadit a nechat auto brzdit motorem. Břečka patří mezi to nejhorší, co vás na silnici může potkat," varuje Jan Kopecký.

autor: evk
Spustit audio