V březnu je na přezouvání ještě brzy

4. březen 2010

V minulé anketě jsme se dozvěděli, že většina řidičů při přezouvání zimních pneumatik na letní počká až takzvaně sleze sníh. Dělá to tak 59 procent řidičů, dvě procenta hlasujících se rozhodují podle volného termínu v pneuservisu, zatímco dalších 38 procent se k přezutí chystá už teď v březnu. Ovšem to může být ještě brzy.

Když loni v říjnu napadlo dvacet centimetrů sněhu, motoristé okamžitě vzali pneuservisy útokem a bylo jen velmi těžké najít volný termín. Tato situace na jaře nehrozí, protože v případě přezouvání na letní pneumatiky nás klimatické podmínky v podstatě nelimitují.

"Přezouvání začíná koncem března a končí přibližně v polovině května," nastiňuje jarní vytíženost pneuservisů jeden z majitelů Pavel Procházka.

Většinou se lidé řídí podle počasí, hlavně podle dvou faktorů - jestli už takzvaně slezl sníh a podle venkovní teploty.

"Jakmile se průměrná teplota přehoupne přes 7 °C, je vhodné přezout na letní pneumatiky. Slyšel jsem to v rádiu a podle toho se také řídím."
"Často jezdím na hory a řídím se podle sněhu. Takže na letní přezuji až ve chvíli, kdy sleze poslední sníh," odpovídali řidiči v naší anketě.

Zimní pneumatiky jsou díky měkčí směsi při teplotách pod 7 °C víc přilnavější k vozovce než letní, takže pokud se začnou teploty pravidelně pohybovat kolem deseti stupňů, můžeme přemýšlet o přezouvání. Zároveň však musíme vědět, jaké cesty nás ještě čekají.

"Když budu vědět, že nepojedu nikam daleko nebo na hory a budu se pohybovat v Praze nebo jejím okolí, mohu v poklidu přezout na letní obutí. Pokud však pojedu někam po republice, raději bych s přezouváním počkal až po Velikonocích nebo až na konec dubna," říká Pavel Procházka.

Neměli bychom totiž zapomínat ani na legislativu. Až do konce března můžeme na našich vybraných silnicích, včetně dálnice D1, potkat značku Zimní výbava, která přikazuje použití zimních pneumatik. V Rakousku, oblíbeném místě velikonočních výletů, platí celoplošná povinnost mít zimní výbavu až do 15. dubna, na Slovensku do konce března. Někteří motoristé si však hlavu s přezouváním vůbec nelámou a jednoduše i v létě jezdí na zimních pneumatikách.

"Budu přezouvat pneumatiky, ale použiji opět zimní, protože už mám jednu sadu pneumatik ojetou. Letos ji tedy dojedu."
"Zimní pneumatiky, na kterých jezdím, jsou už staré, takže je v létě dojedu a na další zimu si koupím novou sadu," potvrzují řidiči.

Odborníci nejsou tak úplně zajedno, jestli je dobré a bezpečné jezdit na zimních pneumatikách v létě, ale všichni se shodují na tom, že je rozhodující, jak je auto se zimními pneumatikami v létě využíváno.

"Vozy nižší střední třídy, se kterými se jezdí na nákup nebo pro děti do školky či do školy, nemusejí měnit pneumatiky podle sezóny, ale mohou jezdit celý rok na zimních. Pneumatiky se ojedou přibližně za čtyři roky, což bývá uváděno jako jejich optimální životnost," vysvětluje Pavel Procházka.

Je však potřeba uvědomit si i negativní stránku věci. Nikdy totiž nemůžeme vědět, jaké bude léto a pokud bude hodně horké, může to být problém. Jednak se pneumatiky rychleji opotřebují - ujede se na nich zhruba o 20 procent méně než jen při zimním používání, zároveň jsou hlučnější, i když ty nejmodernější už jsou velmi tiché, a také zvyšují spotřebu. Pochopitelně jiné jsou také jízdní vlastnosti zimních pneumatik v létě.

"Vadí jim extrémní brzdění z vysokých rychlostí a eventuelně extrémní změna směru jízdy," dodává Pavel Procházka.

Podle meteorologů má však o víkendu ještě sněžit, takže na přezutí zimních pneumatik na letní je stále ještě dost času.

autor: evk
Spustit audio