In-linista je chodec

3. srpen 2010

Kolečkové brusle si na nohy nazouvá stále víc lidí. Jízda na nich je zdraví prospěšná, jenže je potřeba vědět, kde a jak se pohybovat. Mohou vůbec in-linisté jet na silnici, anebo se mají pohybovat pouze na vyhrazených plochách? Možná vás to překvapí, ale z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích jsou lidé na kolečkových bruslích považováni za chodce.

Zařazení in-linistů do kategorie chodec vyplývá z mezinárodních úmluv. Ovšem někteří in-linisté jezdí docela rychle a klidně by mohli být považováni za cyklisty. „Vzhledem k tomu, že mezi in-linisty jsou malé děti nebo lidé k tomuto sportu nově přicházející, kteří se ne vždy pohybují na komunikaci jistě, je to velmi nebezpečné. Z toho důvodu je prioritou, aby byli v zákoně vedeni jako chodci. In-linisté si však musejí uvědomit, že s běžnými chodci se musejí vzájemně tolerovat,“ přibližuje Blanka Sunkovská z BESIP ministerstva dopravy.

Paradoxně však právě proto jim zákon neukládá žádné ochranné pomůcky. Samozřejmě pokud si člověk pořídí brusle, měl by si zároveň koupit i přilbu a chrániče.“

A to především kvůli vlastnímu zdraví. Jednoduchá však není ani odpověď na otázku, po které straně má in-linista jezdit. Na chodníku a stezce pro chodce by se měl pohybovat vpravo, ovšem to neplatí na stezce pro cyklisty.

Vzhledem k tomu, že se tam pohybuje cyklista, tedy nemotorové vozidlo, měl by bruslař stejně jako na silnici jet vlevo, aby věděl, kdy ho bude cyklista míjet. Pokud se jedná o silnici, in-linista by měl jet vždy vlevo stejně jako chodec.“

Jenže in-linisté se na silnici raději považují za kolo. Jak potvrzuje Martin Plecitý, organizátor in-linových závodů, lidé na kolečkových bruslích jsou schopni jet stejně rychle jako cyklisté, a proto je pro ně jízda po pravé straně vozovky bezpečnější. Potkávací rychlost je stejná u cyklistů, kolem 35 km/h, takže je jedno, jestli jedu na kole, nebo na bruslích. Sám jsem se dřív cyklistikou živil a z vlastní zkušenosti vím, jak řidiči v autech podceňují cyklisty. Oni si neuvědomují, že cyklista se ke křižovatce blíží 40kilometrovou rychlostí, tudíž velmi rychle. Obecně panuje přesvědčení, že pokud stroj nemá motor, není třeba mu dávat přednost.“

Na druhou stranu, pokud už člověk na kolečkových bruslích vyrazí do silničního provozu, tak nejenže má velkou odvahu, ale především ví, jak se má na silnici chovat.

Když už potkáte in-linistu na silnici, ve většině případů je to opravdu závodník, který ví, jak má brusle ovládat a jak se na silnici chovat. Většinou jsou to bývalí cyklisté. Snažte se k němu chovat stejně jako k cyklistovi, tedy k dalšímu účastníkovi silničního provozu. Obávám se, že dopravní policie tento problém zpracován nemá a bude potřeba se tomu začít věnovat. Pro představu se ročně prodá osmdesát tisíc párů kolečkových bruslí,“ uzavírá Martin Plecitý.

Naštěstí většině našich in-linistů stačí buď velká parkovací plocha, nebo cyklostezky. Ovšem i tam je nutné dávat si dobrý pozor na rychle se pohybující „chodce“.

autor: evk
Spustit audio