Šetříme pneumatikou

18. říjen 2010

Už nebude trvat dlouho a z nebe spadne první sníh. A pak se jako každý rok naplno rozjede přezouvací mánie, kdy se bez objednání do pneuservisu nedostanete, zatímco teď tam servismani „kroutí palci“ a nemají co na práci. Nebudeme však mluvit o významu zamluvení si termínu, ale spotřebě pohonných hmot na zimních gumách.

Podle některých pneumatikářských firem si nesprávným výběrem pneumatik a jejich následným nedohuštěním zvedáme každých sto kilometrů spotřebu klidně i o dvě deci – což je po tisíci kilometrech záležitost zhruba šedesáti korun. Se spotřebou souvisí také emise CO2 – proto pneumatikářské firmy přicházejí s gumami se sníženým valivých odporem.

„Musí to být kompromis. Můžete mít totiž úžasnou pneumatiku s vynikajícím valivým odporem, dlouhou životností, ale zase s ní nezabrzdíte. Na druhou stranu jsou pneumatiky s vynikajícími brzdnými vlastnostmi, ale nízkou životností a velkým valivým odporem. Dá se říct, že každá pneumatika je kompromisem a závisí pouze na vás, jaké vlastnosti upřednostníte,“ vysvětluje Tomáš Vobr ze společnosti GoodYear.

Proto máte v pneuservisu svého pneuservismana, který vám jako profesionál v oboru poradí, jaký typ pneumatiky se hodí pro vaše auto a způsob, jakým ho používáte. Jak jsme ověřili, někteří řidiči si raději zjišťují informace o pneumatikách sami.

„Nacházím si je na internetu, a jelikož mám terénní vůz, kladu na to poměrně velký důraz,“ řekl nám jeden z řidičů dotázaný v anketě.

Pokud nebudete chtít investovat do pneumatik se sníženým valivým odporem, ale naopak upřednostníte pořádný vzorek nebo přilnavost, připravte se na to, že budete mít vyšší spotřebu než v létě. Aby její nárůst nebyl tak dramatický, vyplatí se dodržovat pravidla ekonomické jízdy.

„Co se týká vozu, mohu to shrnout do tří bodů: střešní konstrukce, nadbytečná hmotnost a pneumatiky. Jedná se o správné huštění pneumatik – ideálně na nejvyšší hranici povolenou výrobcem vozidla, abychom co nejvíce snížili valivý odpor,“ připomíná jejich dlouholetý propagátor Miroslav Obešlo.

A jsme zase zpátky u pneumatik. Mají totiž na spotřebu klíčový vliv. „Správnou volbou pneumatik a jejich správným huštěním snadno dosáhnu snížení spotřeby o osm až deset procent.“

Samozřejmě platí, že pro nízkou spotřebu byste měli dodržovat i další zásady ekonomické jízdy jako jezdit předvídavě, zrychlovat i zpomalovat plynule a včas řadit na vyšší rychlostní stupně. V dobách šestistupňových převodovek už nemusí striktně platit, že ideální poměr mezi rychlostí a spotřebou je při devadesátce. Velmi obecně se dá říct, že jde o rychlost, při které motor točí zhruba dva tisíce otáček na nejvyšší rychlostní stupeň.

Miroslav Obešlo přidává recept vyzkoušený z ekorallye: „Pokud jedu například stokilometrovou rychlostí, je vhodné s plynovým pedálem jemně pracovat – ubírat plyn až do chvíle, než vůz začne zpomalovat. Do té doby totiž pouze snižuji spotřebu, nikoliv rychlost.“

autor: pek
Spustit audio