Bundy vybuchují a zachraňují životy

17. listopad 2010

Ať už motorkář nehodu zaviní, nebo je jen její obětí, bývá to zpravidla on, kdo nese větší následky a má vážnější zranění. Vše se dále zhoršuje houstnutím dopravy, stále vyššími výkony motorek a mnoha dalšími faktory. I proto je na trhu poptávka po bezpečnostních systémech pro motorkáře.

Pomiňme rady ve stylu, když chceš bezpečnou motorku, jezdi autem, a věnujme se novým trendům – motocyklovým airbagům. Před pěti lety s nimi přišel japonský výrobce motorek. Airbagy na motorku se však hodí jen na určitý a spíš méně rozšířený typ strojů.

Souvisí to mimo jiné s pozicí motorkáře při řízení. Zatímco na obrovské Hondě Goldwing sedíte v takzvané turistické, tedy vzpřímené poloze, na sportovnějších strojích jste většinou přikrčení. Při havárii proto motorkáři velmi často z motorky vyletí a pokračují vzduchem po směru jízdy. Airbag na motorce by tady neměl význam.

Výrobci chráničů, kombinéz i přileb – prostě motorkářského příslušenství – proto dlouhé roky experimentují s airbagy v helmách a kombinézách. Například video z testů firmy Dainese ukazuje, jak motorkář v zatáčce upadne a nad rameny, kolem krku, pod kombinézou na zádech, na hrudi i na bocích se mu v okamžiku nafouknou airbagy, které zpevní tělo a zmírní náraz na zem. Vývoj systému byl velmi náročný a firmě zabral deset let. Od příští sezóny bude dostupný na trhu v kombinézách D-air street.

Airbagy chránící motorkáře hlavně proti zlomeninám žeber a poranění míchy a krční páteře se nafouknou do 45 milisekund od chvíle, kdy řídící jednotka v motocyklu vyhodnotí signály senzorů jako nebezpečné a vyšle rádiový signál do přijímače jednotky v airbagu jezdce a případně i spolujezdce. Dodejme však, že japonský výrobce Hit-Air už airbagy v bundách prodává deset let, jenže v Evropě se zatím příliš nezaujaly.

Do tohoto segmentu letos vstupuje další hráč, italské Brembo. Letos jejich experti uvedli airbagy ve vestách. Na rozdíl od kombinéz značky Dainese jsou tyto vesty určeny spíš na skútry, a tedy na nižší rychlosti. Vypadají velmi civilně a vyjdou zhruba na 12 tisíc korun. Ovšem motorkář si musí zvyknout na to, že bude k motorce připojen lankem, které v případě utržení – což se stane při nehodě – aktivuje airbagy. Radiové signály se tady nekonají.

Výrobci slibují, že systém bude prý umět rozlišit, kdy se před sesednutím z motorky jen zapomenete odpoutat a kdy se opravdu jedná o krizovou situaci. V případě nehody se prý prasklé airbagy dají vyměnit a bundy opět používat.

autor: pek
Spustit audio