Dobíjení baterky může skončit detonací!

23. listopad 2010

O autobateriích jsme v Motožurnálu mluvili v poslední době několikrát, a to ne jen tak pro nic za nic. Jsou to totiž právě autobaterie, kvůli kterým v zimě vyjíždějí asistenční služby k motoristům nejčastěji. Přitom stačí tak málo – dvakrát za rok nabít.

Nejlepší a nejjednodušší je samozřejmě vůz odvézt ke specialistům do autoservisu, kde vám akumulátor prověří a dobijí. Nejde přitom o finančně náročnou záležitost, ceny se pohybují zpravidla do dvou set korun. Horší je, že svůj vůz musíte v servisu nechat. To je pro mnohé řidiče tak velká komplikace, že si raději pořídí nabíječku – v prodeji jsou už i za cenu nižší než pět set korun – a baterku si přes noc nabijí doma v garáži. Není to však taková banalita, jak by se mohlo zdát.

„Důležité je zkontrolovat hladinu elektrolytu,“ doporučuje Karel Bezděkovský ze specializované firmy Micronix a rozhodně nemluví do větru. „V případě, že by hladina nebyla nad olověnými deskami, může dojít k vnitřnímu výbuchu akumulátoru, protože desky nebudou zcela ponořeny do kapaliny a může přeskočit jiskra.“

Jenže řada výrobců dnes prodává své baterie jako téměř bezúdržbové, a nemají tedy šroubovací zátky. I takové baterky se však musí dobíjet, a před nabíjením tedy zkontrolovat. Případně dolít destilovanou vodou podle vyznačených rysek. Pozor, nepoužíváme proto láhve od nápojů, protože je nevymyjeme dokonale a i zbytky cukru by baterii mohly zničit.

Když tedy zátky nejsou šroubovací, jdou vytáhnout nožem. Pokud máte ten nejdražší typ baterie s takzvaným magickým okem, sem opravdu nic nedoléváte a pro nabíjení se rozhodnete v případě, že je vaše magické oko červené.

„Před nabíjením je dobré zjistit napětí na svorkách akumulátoru, protože pokud by bylo nižší než 11 nebo 11,5 voltu, pravděpodobně došlo ke zkratu jednoho článku a nemá smysl v nabíjení pokračovat. Pokud napětí nebude žádné, také došlo k přerušení jednoho z článků a opět nemá smysl v nabíjení pokračovat.“

Logo

V takovém případě jdeme koupit baterii novou, starou je prodávající povinen odebrat. Jinak platí, že baterii můžeme nabíjet v autě, není třeba ji vytahovat ani nemusíme odpojovat kontakty. Dobíjení bychom měli provádět proudem přibližně o velikosti deseti procent kapacity autobaterie – autobaterii o 50 Ah nabíjíme cca 5 ampéry.

Je zřejmé, že čím dražší nabíječka, tím víc funkcí zvládne za vás. Umí třeba ochránit baterii proti přebití i sebe proti přehřátí nebo přepólování. Připomínáme, že červenou označují výrobci plusový pól. No a samozřejmě si při nabíjení pohlídáme napětí – má být stejné, může být nižší, ale nesmí být vyšší.

„Když budeme 12voltový akumulátor nabíjet 6 volty, nic se nestane, ale pokud to bude naopak, mohlo by dojít k nějaké nestandardní situaci,“ varuje Karel Bezděkovský.

Životnost moderních baterií je mezi čtyřmi a šesti lety. Pokud byly koupeny jako nové v autě, mohou vydržet ještě déle. Datum výroby bývá na zadní straně v kódu – první trojčíslí označuje nejprve rok a potom měsíc. Málo nabité a staré autobaterie zničí i silný mráz, i proto byste je měli v zimě udržovat v dobré kondici obezřetněji. Při manipulací s autobaterií nezapomeňte na to, že elektrolyt je žíravina a baterka jako taková nebezpečný odpad.

autor: pek
Spustit audio