Resuscitujeme auto „z kómatu“

30. listopad 2010

Rána motoristova v zimním počasí nejsou nic příjemného. Nejprve musí auto očistit od sněhu, přičemž si zpravidla nahází sníh do bot, pak musí oškrábat okna, kdy mu mráz zalézá za nehty, a potom usedne do vymrzlého interiéru a mrazem zkřehlými prsty zasune klíček do zapalování. Když se v tu chvíli místo očekávaného vrčení motoru neozve vůbec nic nebo jen jakési zakašlání, má ráno patřičně pokažené. Jenže, může si za to zpravidla sám.

Při teplotách pod 0 °C potřebujeme mít u každého auta v pořádku především autobaterii. „Nedá se říct, že by doslova zmrzla, ale začnou se tvořit krystalky, protože součástí elektrolytu je samozřejmě voda. Čím víc je baterie vybitá, tím menší koncentrace kyseliny je v elektrolytu, tím pádem je v baterii větší podíl vody, což znamená větší pravděpodobnost zamrznutí autobaterie,“ přibližuje odborník na autodiagnostiku Zbyněk Sedlář.

Naftové motory potřebují ke svému životu naftu, která za nízkých teplot neztuhne. „Může k tomu dojít buď v palivovém potrubí, nebo v palivovém filtru. Tam totiž mají parafíny, které jsou příčinou zamrzání, možnost vytvářet svoji krystalickou strukturu a filtr ucpat,“ vysvětluje Vladimír Třebízský z Ústavu paliv a maziv.

Když k tomu dojde, nezbývá než dát auto do prostoru, kde je alespoň 0 °C, aby se parafíny opět rozpustily. „Odvíjí se to podle toho, jak dlouho byl vůz odstaven. V průměru bych to odhadl na dvě hodiny.“

V případě autobaterie v nedostatečné kondici máme možnost auto roztáhnout, nebo roztlačit. Jenže to je ošidné. „Pokud ozubený řemen není dostatečně napnutý nebo napínací kladka není v pořádku, může dojít k takzvanému přeskočení rozvodu,“ pokračuje Zbyněk Sedlář.

To je záležitost především naftových motorů, které takto můžeme doslova zabít. „U benzínových motorů škody nebývají časté a velké, protože spalovací prostor je přece jen větší a ventily se s pístem nepotkají. U dieselu je to jednoznačná cesta k záhubě.“

Ovšem ani snaha o rozpohybování auta tlačením nebo tažením nemusí vést ke kýženému výsledku. „Jestliže je baterie zcela vybitá, může se stát, že auto vůbec nenaskočí, protože alternátor je buzen z napájení baterie. Auto tedy nebude pod napětím a bude se velmi špatně startovat.“

I při takovém násilném jednání vůči autu, jakým takový start bezesporu je, se k němu můžeme chovat šetrně. „Vhodné je při roztahování nebo roztlačování vozu nejdříve motor trochu roztočit startérem a potom teprve pustit spojku. Potom nehrozí, že bych mohl utrhnout rozvod nenadálým pohybem spojky.“

To vše se týká aut s manuální převodovkou. Někoho by mohlo napadnout zkusit roztáhnout i automat, jenže to má smůlu. „Zkusit to může, ale princip automatické odstředivé spojky, který je ve všech automatických převodovkách, nedovolí roztažení vozidla,“ uzavírá Zbyněk Sedlář.

Stejně tak máme smůlu u moderních aut, která v rámci ochrany vůbec nemusejí dovolit takovýto násilný postup jejich vzkříšení. Zkrátka, vyplatí se mít nejen baterii v pořádku, protože jinak nám leckdy nezbude než zavolat odtahovou službu.

autor: pgj
Spustit audio