Představujeme nové bezpečnostní systémy do aut

14. únor 2011

Jak dlouho bude trvat, než nás auta budou vozit sama? Automobilky udělaly další krok: pokud superrychlý počítač odhalí, že váš vůz míří do dráhy jinému autu, škubne volantem a srážce sám zabrání. Ovšem věříte počítačům? A necháte je řídit?

Automobilka BMW testuje systém, který má předcházet nehodám z nepozornosti. Na víceproudových silnicích se řidiči mohou v nepozornosti dostat příliš blízko k sobě, a než stihnou zareagovat, dojde ke srážce. „Základem vyvinutého systému jsou ultrazvukové sonary umístěné v rozích vozu, které hlídají vzdálenost od ostatních aut,“ popisuje autor systému Thorsten Tronnier.

Největším zážitkem byla pro něj samozřejmě první jízda, kdy si mohl ověřit, že jeho návrh skutečně funguje. „Pokud systém vyhodnotí, že hrozí nebezpečí, nejprve řidiče varuje akusticky a vizuálně na přístrojové desce a v oblasti čelního skla. Když šofér nereaguje a nebezpečí srážky se zvyšuje, systém zasáhne – pohne volantem, aby srážce zabránil.“

Do manévru, který se rozsahem dá přirovnat ke korekci směru po najetí do vyjetých kolejí, může šofér kdykoli zasáhnout, vůz nepřebírá vládu nad řízením, jen zabraňuje srážce.

O sériové výrobě se BMW ve svých oficiálních materiálech zatím nevyjadřuje. Víc se snad dozvíme na blížícím se autosalónu v Ženevě, každopádně něco podobného na trhu nikdo nemá. Nejblíže je snad Honda, jejíž systém dokáže převzít řízení vozu ve chvílích začínajícího mikrospánku.

S novinkou přichází také automobilka Ford. „Hlídač rychlosti sice není žádná výjimečná technologická vychytávka, ale na druhou stranu už je dostupný ve všech rodinných autech od modelu Galaxy po C-max. Později bude v novém focusu i mondeu,“ říká Rick Frenks z Fordu a pokračuje při instruktážní jízdě v londýnském provozu: „Hlídač rychlosti připomíná tempomat, ale funguje jinak. Nastavíte si rychlost, kterou nechcete překročit, a pak už ji nemusíte hlídat. I když se třeba později opřete do pedálu plynu víc, systém dovolí autu zrychlit jen do nastavené rychlosti.“

Nové zařízení se podle Fordu výborně hodí na dlouhé měřené úseky pod kamerami, které se ve městech staly standardem. Řidiči se nemusí tolik soustředit na rychlost a mají víc prostoru na sledování provozu. Když přijde krizová situace, systém se vyřadí prudkým vyšlápnutím plynu na podlahu a auto potom začne normálně naplno zrychlovat.

autor: pek
Spustit audio