Auta nás umí ochránit sama

24. září 2010

Bezpečnost je záležitost, která za poslední čtvrtstoletí udělala u aut neuvěřitelný pokrok. Začalo to bezpečnostními pásy hluboko v minulém století, pak přišly airbagy a na sklonku století protiblokovací systém brzd ABS nebo stabilizační systém korigující chyby řidiče. Současná moderní auta však dokážou nevyhnutelný náraz nejen rozeznat, ale sama od sebe zajistit také maximální možnou ochranu řidiče a cestujících.

Předpokladem je samozřejmě auto vybavené stabilizačním systémem ESP. Jenže to nestačí. „Auto je vybaveno radary. Pokud řidič například usne nebo dostane infarkt, je mu nápomocen systém, který je nadstavbou systému řízení odstupu DISTRONIC PLUS a jmenuje se brzdový systém PRE-SAVE,“ vysvětluje Tomáš Vondrák z automobilky Mercedes základ systému, který dokáže rozeznat překážku před autem a snížit riziko nárazu.

„Zhruba 2,6 sekundy před nárazem je řidič akusticky i graficky, trojúhelníkem na přístrojové desce, upozorněn. Pokud problémy přetrvávají, vůz zhruba 1,6 sekundy před případným nárazem znovu třikrát akusticky i graficky upozorní řidiče. Jestli se pořád ze strany řidiče nic neděje, auto začne brzdit zhruba na 40 procent výkonu.“ V tomto čase je ještě dost prostoru pro to, aby řidič začal sám brzdit nebo provedl vyhýbací manévr. Během okamžiku je však náraz nevyhnutelný.

„Přibližně 0,6 sekundy před případným nárazem vůz začne brzdit naplno, i když řidič nic nekoná. V této situaci už se nelze nárazu vyhnout, ale sníží se následky nehody asi o čtyřicet procent,“ popisuje Tomáš Vondrák. Auto nejen samo sníží rychlost před nárazem, ale připraví také do optimální pozice i samotné cestující, aby je airbagy a pásy co nejvíce ochránily.

Pokud máte otevřená okna, sama se přivřou a nechají zhruba půlcentimetrovou mezeru, aby mohl přetlak vzniklý při aktivaci airbagů kudy uniknout. Sedačka spolujezdce se narovná, aby byla osoba na ní sedící při nárazu v optimální poloze. Dále dojde k aktivaci bezpečnostních pásů, a pokud je auto vybaveno i střešním oknem, automaticky se zavře.“

Systémy udržující bezpečnou vzdálenost a chránící nás před případnou nehodou ovšem nejsou výsadou pouze osobních aut.

První systém pro hlídání jízdy v pruhy byl představen před lety v nákladním automobilu Actros. Nyní na autosalónu IAA v Hannveru byla představena už druhá generace systému Active Break Assist, který dokáže zastavit soupravu za překážkou, která se může vyskytnout na dálnici. Nyní reaguje i na stojící překážky,“ popisuje nejnovější systém u nákladních aut Jan Kuhn ze společnosti Daimler.

Stejně jako se postupně rozšířilo ABS nebo ESP, můžeme očekávat, že za několik málo let budou i radarové systémy a PRE–SAFE součástí i těch nejběžnějších a nejlevnějších aut. Čím víc se jich bude vyrábět, tím více klesnou náklady na ně, a zachrání tak více životů.

autor: pgj
Spustit audio