Rok 2011 – boom elektromobilů

23. únor 2011

Už za pár dnů začne ve švýcarské Ženevě nejvýznamnější světový autosalón. Protože jde o velkou událost s dopadem na většinu z nás, budou o akci informovat nejen motoristická, ale všechna média. A není pochyb o tom, že to opět budou informace o nástupu automobilové elektrifikace.

Elektromobily, hybridy a extrémně úsporné spalovací motory – to bude hlavní motiv většiny stánků ve výstavních halách. Nepodléhejte ale dojmu, že elektromobil je něco, co se vás už týká.

„V České republice je zhruba dvě stě elektromobilů různých druhů od nejstarších, které se k nám dovážely z Francie, přes různé upravené vozy až po úplné prototypy. Mluví se o tom, že z nich je asi jen stovka v provozu,“ říká Petr Holubec z Pražské energetiky.

Stojíme spolu u nově otevřené dobíjecí stanice v obchodním centru na pražském Chodově. Právě ve městech se objeví elektromobily nejdřív. „Existují různé průzkumy, podle kterých se běžně najede autem po Praze 30, 50 nebo 80 km/h, což kapacita elektrovozidel umožňuje. Rozhodně to není rodinný vůz, který by přes týden měl sloužit k dopravě dětí do školy a do práce a o víkendu by se s ním vyrazilo na delší cestu. To nezvládne. Ovšem firmy a instituce, které používají auta pro jízdu po městě, by určitě v mnoha případech po elektromobilech sáhnout mohly.“

Tedy pokud na ně budou mít. Nejlevnější dvoumístný elektromobil menší než fabia – jde o italský výrobek Tazzari Zero – stojí stejně jako slušně vybavená dieselová octavie, tedy přes půl miliónu korun. Za sice čtyřmístný, ale maličký citroën nebo peugeot dáte ještě o čtvrt miliónu víc. Nicméně byznysmeni jsou optimisté a věří, že letos už to prý všechno začne. „Mluví se o tom, že startovacím rokem je letošní rok 2011 a velký rozvoj nastane v příštím roce 2012. V tu dobu by elektromobily měly být zajímavé i z komerčního hlediska.“

Právě proto si elektrárenské společnosti v předstihu porcují trh. V Praze je aktivní Pražská energetická, v Brně si kolíkuje prostor EON, ale obě společnosti míří na obchodní centra. „Volba na obchodní centrum padla hned ze dvou důvodů: jednak si moderní technologii může prohlédnout více zájemců a zároveň lze v klidu pod střechou dobít baterie elektromobilu během nákupu, čímž se zvětší akční rádius vozu,“ říká brněnský kolega Ivan Holas.

Ovšem je tu jedno omezení, jak upřesňuje za energetickou společnost Vladimír Vácha: „Je to podobné jako v případě mobilních telefonů. Pro oživení baterie stačí hodina nebo dvě dobíjení, po čtyřech hodinách má baterie už, řekněme, slušnou kapacitu a po osmi hodinách je ve stoprocentním stavu.“

Počet dobíjecích stanic má letos v Česku růst – v Praze jich má být do konce roku dvacet, Brno přesný počet nemá. Ovšem je to vlastně jedno, protože dokud nebudou elektromobily proti spalovacím autů nějak zásadně finančně zvýhodněny, nemohou pro své vlastnosti zaujmout nikoho než pár městských nadšenců. Dojezdy kolem 160 kilometrů, dlouhé nabíjecí časy a vysoké pořizovací ceny přilákají zákazníky totiž jen velmi těžko. Ti nejekologičtější si po městě totiž vystačí s elektrickými skútry a bicykly, které stoji zlomek ceny elektromobilu.

autor: pek
Spustit audio