Když po zimě vykvete, vezměte brusku

22. březen 2011

Agresivní sůl, zmrzlá voda, změny teplot a kamení, to vše dá autům zabrat – zvlášť těm, která ještě nemají pozinkovanou karosérii. Majitelé felicií nebo favoritů o tom popsali už mnoho webových stran. Ovšem nerezavějí jen staré škodovky, a proto se určitě řadě z vás hodí rady, jak si poradit s rezavými místy.

Bezesporu nejlepší je odvézt vůz karosáři, ovšem tuhle radu jste od nás slyšet nechtěli. Jak se tedy s co možná nejmenšími náklady vypořádat s korozí? Začneme čištěním, pokračujeme odmaštěním – například technickým benzínem, a pak přijde na řadu brusný papír – maximální zrnitost 80.

„Když si budeme počínat jinak, na laku zůstanou stopy po špatném a hrubém broušení. Pokud budeme brousit příliš jemně, nový lak ztratí přilnavost a odloupne se. Jestliže jsme začínali brousit s brusným papírem se zrnitostí P80, dále použijeme zrnitost P150, následně P240 a před plničem použijeme brusný papír se zrnitostí P400. Tyto čtyři stupně zrnitosti by měl použít každý amatér,“ říká Ota Jedlička z firmy Servind.

Pokud je místo už hodně zničené, bude třeba i kytovat. Dnes se sice prodávají celé kytovací nebo laminovací sady, nicméně ani s nimi to není úplně snadné.

„Doporučuji tmelit na holý plech. Pokud jsem spokojen s vyrovnáním karosérie, na které už nejsou patrné žádné nerovnosti, použiji antikorozní základ a nechám ho patřičně uschnout. Potom ho obrousím (podle doporučení některých výrobců bych při slabé vrstvě antikorozního materiálu mohl eventuelně stříkat takzvaně metodou mokré do mokrého a vynechat broušení) a v jistou chvíli, kterou se dočtu na etiketě od výrobce – budu čekat například 15 minut při 20 °C do úplného odvětrání, aplikuji zvolenou barvu,“ vysvětluje Ota Jedlička.

Odborníci doporučují, abyste jednotlivé materiály kupovali od jednoho výrobce, ideálně ve specializovaných autopotřebách, kde vám prodavač dokáže poradit. A ještě jedna věc: předtím, než začnete opravované místo stříkat, si zakryjte okolí – profesionálové říkají „zamaskujte“.

„Důležité je, aby maskování v oblasti oken nebo dveřních klik nebylo ostré. Pokud nalepím lepicí pásku na plech, nastříkám na ni barvu a potom ji strhnu, vznikne hrana. Páska se proto musí lepit tak, aby hrana nevznikala. Buď mohu použít speciální lepicí okrajovou pásku, nebo pásku přilepím a zpětně ji ohnu,“ radí Martin Sládek z Fordu.

Přestože řada z těch, kteří se našimi radami řídí, zřejmě má skutečně hluboko do kapsy, i tak je dobré ctít, že kyt nebo laminát patří jen na malé plochy a především místa, která neovlivňují tuhost karosérie – třeba na blatníky nebo dveře. Například rezavějící prahy nikdy neopravujte ani montážní pěnou, ani je nelaminujte, ani nenastavujte naohýbaným plechem nebo prahy z „něčeho jiného“ – prahy karosérie u vozů se samonosnou karosérií mají zásadní vliv na chování v kritické situaci, do které se samozřejmě může dostat i auto, se kterým jezdíte jen kolem komína.

autor: pek
Spustit audio