Dítě zabijeme i při 20 km/h

1. červen 2011

Ti z nás, co mají děti, vám potvrdí, že je to jen otázka zvyku. Jako všechno. Při nastupování do auta usadíme dítě do sedačky a jedeme. Řeknete si, co je na tom tak složitého? Sedačku máme zpravidla v autě připevněnou, a když ne, tak v nejhorším přijde na řadu návod. Zvládne to přece každý.

Jenže ono to není až tak jednoduché. Často máme pocit, že jsme vše udělali správně, a často se na to ani nepřijde. Bohužel v případě nesprávně zvolené nebo nesprávně usazené autosedačky chybu odhalí až případná nehoda a naprosto zbytečná zranění dítěte.

Nebudeme vám říkat, jak do té či oné sedačky dítě usazovat, od toho je konkrétní návod, který bychom neměli nikdy opominout pozorně nastudovat. Začněme tím, že se stále najdou tací, kteří občas dítě vezou bez sedačky – říkají si, vždyť je to jen kousek, a klidně ho nechají stát na oblíbeném místě mezi předními sedačkami. „V tu chvíli hrozí dítěti, že při nárazu v malé rychlosti, nižší než dvacet kilometrů v hodině, prolétne předním oknem. Tyto nehody bohužel končí téměř vždy totožně – smrtí dítěte,“ popisuje primář dětské traumatologie Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem Petr Polák.

V takovém případě nepomůže ani provizorní připoutání bezpečnostním pásem. „Pás začíná být pro dítě další překážkou, o kterou se při nárazu poraní. Nejčastější zranění kromě poranění hlavy, protože pás nefunguje jako záchytný systém, jsou poranění hrudníku a břicha.“

Dítě ohrožuje také špatné nebo nedostatečné uchycení sedačky do auta. „Pokud by například popruhy neseděly správně nebo pokud by límec kolem krku neposkytoval dostatečnou ochranu, v případě bočního nárazu může dojít k nárazu hlavy dítěte do bočního okna nebo obložení interiéru. To potom může skončit tragicky,“ upozorňuje Martin Fedor zabývající se testováním sedaček ve Škodě Auto. Důležité je, aby sedačka odpovídala velikosti a věku dítěte. V případě větších dětí a použití podsedáků jednoznačně platí, že několikanásobně vyšší ochranu poskytují podsedáky se samostatnými zády a ochranou hlavy, a to především při bočním nárazu.

Často dítěti kvůli pohodlí a také našemu klidu v autě bezpečnostní pásy v autosedačce povolíme. „Když jsou pásy uvolněné, dítě může při nárazu podklouznout pod pásy a skončit mimo autosedačku, takže k povolení bezpečnostních pásů bych přistoupil pouze v nižších rychlostech, kdy by stále sloužily jako částečná zábrana – tady je nutné dodat, že vyšší rychlost je v tomto případě ne 100 nebo 130 km/h, ale 50 km/h,“ vysvětluje Petr Polák.

Při této rychlosti, což znamená, že dvě auta pojedou ve chvíli nárazu proti sobě rychlostí 25 km/h, bude desetikilogramové dítě vážit 300 kilogramů. S tím se musí teprve vyvíjející se kostra dítěte vyrovnat. Pokud je to tedy možné, používejte pro malé děti zhruba do tří let věku sedačky, které se montují zády proti směru jízdy. „Tento systém dítě chrání daleko lépe, především pokud jde o poranění krční páteře. To mohu soudit ze zranění, která vidím u nás v nemocnici.“

Máte i nadále pocit, že nemůžete vy nebo někdo jiný udělat chybu? Že jezdíte pomalu a bezpečně? „Rychlost, která by způsobila při dodržení všech bezpečnostních pravidel méně výrazná zranění při čelním nárazu, se pohybuje kolem 50, 60 km/h. Při vyšších rychlostech by byla zranění vážná. Při bočním nárazu se bavíme o rychlosti kolem 20, 30 km/h,“ uzavírá Petr Polák.

A to se bavíme o moderním autě se všemi bezpečnostními prvky a airbagy a o situaci, kdy jsme udělali vše tak, jak jsme měli – tedy že sedačka byla s autem co nejpevněji spojena a dítě v ní mělo pevně dotažené bezpečnostní pásy.

autor: pgj
Spustit audio