Reflexní vestu je lepší mít v kabině

5. červenec 2011

Některé naše zákony jsou bohužel poněkud nelogické, ale už jsme si na to nějak zvykli. Proto nás ani nepřekvapilo, že do povinné výbavy auta byla od ledna zařazena výstražná vesta, jenže už neexistoval paragraf, který by ukládal její povinné používání. To se od srpna změní, i když ani tentokrát není legislativa dokonalá.

Díky poslanecké novele zákona o pozemních komunikacích konečně i legislativa říká to, co většina z nás už dávno ví – reflexní vesta může při nouzovém zastavení na silnici zachránit životy. Například v noci na dálnici to platí dvojnásob. „Dálnice probíhá extravilánovými částmi, tedy mimo uzavřené obce, a v takových případech nebývá osvětlena veřejným osvětlením, a proto je tam opravdu tma. Jediný možný prvek, který může lidi dobře zviditelnit, je vesta s reflexními prvky," říká šéf ostravského dálničního oddělení Jiří Prátra.

Zatímco doposud bylo pouze povinné vestu v autě mít, od srpna jsme povinni ji také používat, i když ne všichni. „Od prvního srpna se pro řidiče zavádí povinnost mít na sobě reflexní vestu nebo jiný oděv z retroreflexního materiálu při nouzovém stání na pozemní komunikaci. Povinnost se však vztahuje pouze na řidiče a zároveň tu platí výjimka pro některé okruhy řidičů – při nouzovém stání na sobě nemusí mít oblečenu reflexní vestu řidič motocyklu, mopedu a nemotorového vozidla,“ konstatuje dopravní právník Jan Kněžínek.

Ovšem, jak ukazuje praxe, je určitě bezpečnější mít na sobě reflexní vestu i při jízdě. Na druhou stranu, nová úprava použití výstražné vesty je velmi podobná úpravám v zahraniční, kde většinou řeší pouze řidiče a pro ostatní cestující je vesta jen doporučeným prvkem. Podobně je to v Rakousku, kde musí být vesta pro řidiče přímo v kabině a ne v kufru auta, aby si ji mohl obléknout ještě před vstoupením z vozu.

U nás o okamžiku oblečení vesty zákon mlčí. „To není na škodu. Pochopitelně by si ji řidič měl obléct bezprostředně poté, kdy to bude možné. Záleží na konkrétní situaci, ale zpravidla by to mělo probíhat tak, že řidič vystoupí, otevře zavazadlový prostor, kde má reflexní vestu, oblékne si ji, vezme výstražný trojúhelník a jde ho umístit za vozidlo.“

Odborníci na bezpečnost silničního provozu však jednoznačně doporučují rakouský model. Důvod je zcela zřejmý. „Nejvíce lidí je usmrceno ve chvíli, kdy vystupují z auta. Nejlepší je tedy mít alespoň vestu pro řidiče přímo v kabině vozu,“ vysvětluje odborník na bezpečnost silničního provozu Robert Šťastný.

Pokud nebudeme při nouzovém zastavení vozidla mít na sobě reflexní vestu, můžeme dostat stejnou pokutu jako v případě, že ji vůbec v autě nemáme – od policisty na místě, tedy blokově, do dvou tisíc korun.

autor: pgj
Spustit audio