Informace jako bonus povinného ručení

7. říjen 2011

Všechno o ní víme, každý doufá, že se jí vyhne, a nikdo na ni není připraven. O čem mluvíme? No přece o dopravní nehodě. Člověka vždycky rozhodí, i když se nikdo nezraní. Někdy pak ve stresu uděláme věci, nad kterými později kroutíme nevěřícně hlavou, protože nás stály dost peněz. A to všechno jen proto, že jsme neměli ty správné informace. Ty však nově budou i bonusem povinného ručení.

Denně se na našich silnicích stávají stovky nehod, které se ani nedostanou do policejních statistik, ovšem i taková nehoda, při které se jen pomačkají plechy, je situace, kterou si mnozí řidiči raději ani nechtějí představit.

„Nevím, co bych dělal. Opravdu nevím.“
„Zavolal bych na pojišťovnu a poptal se na služby, na které mám v rámci pojištění nárok,“ odpověděli řidiči dotázaní v naší anketě.

Ani to však není vždycky jednoduché. „Řidiči častokrát ani neznají poznávací značku svého vozu, což je pro nás stěžejní informace,“ prozrazuje operátorka jedné asistenční služby Vanda Oplová. A jak si pak mají ve stresové situaci vzpomenout, jestli při nehodě služebního auta musejí volat policii, nebo stačí dohoda řidičů. I proto policisté častokrát k nehodě jen vyjedou. „Pokud přijedu na místo nehody, škoda je do sta tisíc korun, není na místě třetí osoba, viník nehody je jasný a se zaviněním souhlasí, poučím účastníky o možnosti dohody na místě – těm většinou stačí, když to uslyší od policie a většinou od oznámení odstoupí,“ říká policista Michal Soural.

Podobné nejasnosti jsou i u pojistek. Většině motoristů stačí, že mají povinné ručení nebo havarijní pojistku, ale už netuší, jak je použít a co přesně po nehodě udělat. Proto se nezřídka stává, že přijmou nabídku pomoci od takzvaných lovců nehod, kteří se snaží nalákat poškozené motoristy do svého servisu. Ovšem aby pojišťovna veškeré opravy zaplatila, je nutné využít smluvní servis pojišťovny. Podle ředitele Autoklubu Radka Ječmínka je však tato nevědomost logická. „Dokud se lidé nedostanou do problému, nemají zájem o to, aby předcházeli situacím, které mohou nastat.“

Právě informace jsou novým, v našich podmínkách naprosto ojedinělým bonusem, který příští týden začne nabízet Česká pojišťovna v rámci povinného ručení. Aby lidé věděli, co mají bezprostředně po nehodě udělat, odnesou si vedle papírové smlouvy také chytrý telefon s aplikací Pojišťovna. „Máme zkušenost, že lidé při pojistných událostech mnohdy nevědí, co mají dělat. Mobilní telefon je věc, kterou používají denně, takže proto jsme se rozhodli přetransformovat pojištění, které normálně znamená smlouvu na papíře, do telefonu, aby se stalo hmotnou součástí života,“ popisuje generální ředitel České pojišťovny Pavel Řehák.

Připraveno mají až 80 tisíc přístrojů, do kterých stačí dát SIM kartu, navolit číslo své pojistné smlouvy a v případě jakéhokoliv problému na silnici stačí zmáčknout to správné tlačítko. Ať už jde o záchranářská čísla, o číslo do call centra asistenčních služeb nebo jen o průvodce řešení nehody bez přítomnosti policie. Přičemž základem jsou samozřejmě informace o tom, v jakém případě je to možné.

K rozdávání mobilů vede lídra pojišťovacího trhu u nás zkušenost – aplikaci Pojišťovna si za půl rok existence do svého smartphonu stáhlo už deset tisíc lidí. Teď je jen otázkou, za jak dlouho půjdou stejnou cestou i ostatní pojišťovny. „Myslím si, že pro ostatní pojišťovny není mobilní telefon zdaleka tak logickým krokem jako pro nás, protože pro nás to uzavírá cyklus všech služeb, které na to navazují a které to ztělesňuje,“ uzavírá Pavel Řehák.

Každopádně konkurenční boj v rámci povinného ručení nabízí motoristům zajímavé možnosti.

autor: evk
Spustit audio