Výhoda zimních pneu − brzdná dráha a přilnavost

31. říjen 2011

Zimní pneumatiky by měly být nedílnou součástí výbavy auta. Stejně jako podle počasí měníme letní směs do ostřikovačů za zimní, měli bychom to dělat i s pneumatikami. Samozřejmě je tady podstatný cenový rozdíl, ale zvýšení bezpečí na silnici v zimním období je k nezaplacení.

I nepatrný smyk vinou letních pneumatik může mít na kluzké vozovce fatální následky, přičemž na zimních kolech byste se do něj vůbec nemuseli dostat. „Největší výhoda zimních pneumatik je přilnavost k vozovce a brzdná dráha. Letní pneumatika přestává fungovat obecně kolem 7 °C, protože ztvrdne směs, ze které je vyrobena, a prodlouží se brzdná dráha – při rychlosti 40 km/h to může být až o délku vozidla, potažmo o jeden přechod pro chodce,“ shrnuje Jan Petrů z Auto Pneu Vulkán.

Rozdíly mezi zimní a letní pneumatikou jsou z pohledu výrobce ve složení směsi. „Složení běhounu zimních pneu umožňuje lepší přilnavost i při nižších teplotách. Směs totiž obsahuje víc křemíku − to je základní znak zimních pneu. Důležité také je, že zimní guma má spoustu lamel, které pomáhají při jízdě v extrémních podmínkách, což je sníh a led,“ zdůrazňuje zástupce jednoho z výrobců pneumatik Boris Tománek.

V našich klimatických podmínkách, kdy sněhové či dokonce ledové vrstvy na silnicích jsou v zimě spíš výjimkou, je důležitá především teplota 7 °C, kdy letní pneumatika ztrácí své vlastnosti a brzdná dráha se tak výrazně prodlužuje. Ovšem řidič, které své auto nepřezul na zimní kola, si toto nebezpečí vůbec nemusí uvědomit.

„Pokud mám na voze letní pneumatiky a napadlo hodně sněhu, nejel bych. Ovšem v extrémně naléhavé situaci, například v nenadálé nemoci člena rodiny, bych za volant sice usedl, ale přítomnost sněhu na silnici by pro mě byla velkým varováním a jel bych opatrně. Jenže pouze studená vozovka, dejme tomu lehce zasněžená, ještě nebezpečí nesignalizuje, a proto je tato situace možná ještě nebezpečnější než jízda v hlubokém sněhu,“ říká instruktor bezpečné jízdy Jiří Patera.

Styl jízdy brzda-plyn se projeví na pneumatikách

Pro bezpečnou jízdu na zimních pneumatikách je důležitá také hloubka vzorku, která by neměla klesnout pod čtyři milimetry, protože schopnost pneumatiky odvádět vodu a sníh pak může být až poloviční a opět se tak prodlužuje brzdná dráha.

Přesně nelze říct, za jak dlouho se dezén z původních zhruba osmi milimetrů dostaneme na kritickou poloviční hodnotu. Životnost zimní pneumatiky totiž výrazně ovlivňuje jízdní styl. „Pneumatiky nemají předpokládanou dobu životnosti z pohledu počtu najetých kilometrů. Promítá se do toho stáří pneumatik, styl jízdy, typ vozidla a také povrch vozovek, po kterých se vůz pohybuje. Pokud jste ekonomicky smýšlející řidič, váš vůz není vystavován prudké akceleraci a brždění a vaše cesty vedou především na dálnicích, lze předpokládat, že obzvlášť pneumatiky prémiového segmentu vydrží opravdu dlouho,“ potvrzuje Zdeněk Vacl ze společnosti Pirelli.

Kvůli měnícím se vlastnostem měkké směsi se obecně doporučuje používat zimní pneumatiky kolem čtyř až pěti let.

Policisté v zákoně váhají

Ministerstvo dopravy sice letos prosadilo v parlamentu celoplošnou povinnost zimních pneumatik, jenže k tomu přidalo tolik nejasných podmínek, že i dopravní policisté si vyžádali jejich přesně vysvětlení, aby věděli, jak vlastně pokutovat nesplnění tohoto zákona. Ředitel služby dopravní policie je totiž přesvědčen, že povinné používání zimních pneumatik by v našich podmínkách mělo být omezeno pouze časem. „V roce 2009 jsme navrhovali povinné zimní pneumatiky v daném kalendářním období bez ohledu na klimatické podmínky, protože zimní pneumatika má přece jen vliv nejen při jízdě na sněhu a náledí, ale také na podchlazené vozovce,“ vysvětluje Leoš Tržil.

Bohužel současná právní úprava je poněkud komplikovaná a říká, že tam, kde je nainstalována značka Zimní výbava, musí mít od 1. listopadu do 31. března řidiči na autech povinně zimní pneumatiky bez ohledu na počasí. Zároveň v případě, že značka na silnici není, a to se týká většiny našich cest, má řidič povinost mít na autě zimní pneumatiky, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledy a námrazy nebo pokud se dá předpokládat, že by takové podmínky mohly během jízdy nastat. „Vzhledem k tomu, že právě začíná zimní sezóna a teploty se budou neustále pohybovat kolem nuly, doporučujeme jezdit pouze se zimním obutím, protože může kdykoliv začít sněžit,“ dodává Tržil.

Nicméně ministerstvo dopravy i na žádost dopravních policistů poněkud rozvedlo svou myšlenku o předvídání změny počasí − podle ministerského výkladu by pro řidiče měly být důležité 4 °C. „Pokud je pěkný den a jedu pouze v okolí svého bydliště na nákup nebo pro děti do školy, nebudu trestán za to, když nebudu mít na autě zimní pneu, protože zákoné podmínky nejsou splněny. Na druhou stranu, pojedu-li na týdenní dovolenou do hor, zimní obutí je nezbytné, protože se vzhledem k povětrnostním podmínkám dá zcela logicky očekávat, že se na tamních silnicích bude vyskytovat sníh, souvislá vrstva ledu nebo námraza,“ popisuje vedoucí odboru provozu silničních vozidel Vladimír Chrástecký.

Právě z toho výkladu budou vycházet i sankce za nepoužití zimních pneumatik v nadcházejícím období. „S klesající teplotou bude vzrůstat naše iniciativa. Samozřejmě při teplotách kolem 15 °C nás zimní pneumatiky nebudou zajímat, ale za zhoršených klimatických podmínek, kdy by jízda na letních pneumatikách mohla být problematická, se tomu budou policisté věnovat,“ uzavírá Leoš Tržil.

Bloková pokuta může být až dva tisíce korun, ve správním řízení dva a půl tisíce korun plus náklady. Zároveň je potřeba mít na paměti, že zákon přikazuje mít za zimních podmínek na všech čtyřech kolech zimní pneumatiky s minimálním vzorkem čtyři milimetry. Nicméně pokud bychom měli věřit předpovědím počasí, a to je podle zákonodárců hlavní ukazatel toho, zda mít, či nemít zimní pneumatiky, pak minimálně do konce týdne, ne-li až do poloviny listopadu, bychom zimní pneumatiky na našich silnicích mít nemuseli. V tomto případě by postih za jízdu na letních nehrozil. Pro zodpovědné řidiče to však znamená jediné − přezout na zimní pneu mohou o pár dnů později.

autor: evk
Spustit audio