Do dieselů raději už jen zimní naftu

23. listopad 2011

Zima s sebou přináší radosti dětem a lyžařům a naopak starosti motoristům. Asi málokterý motorista má zimu rád. Na silnicích to klouže, musí se jezdit pomalu, hrozí sněhové kalamity, zácpy, kolony a k nehodě je v zimě vždy o pořádný kus blíž. A to ještě záleží na tom, zda vůbec ráno s autem vyjedete. Týká se to především vozů s dieselovými motory.

V tyto dny už bychom měli tankovat, hlavně na velkých čerpacích stanicích s velkou výtočí, takzvanou zimní naftu. „Zimní nafta se produkuje v rafinériích od 15. listopadu a od té doby by se měl distribuovat pouze tento typ. Čerpací stanice mají do začátku prosince čas na doprodej nebo obměnu zásob a od 1. prosince musejí mít v nabídce zimní naftu s filtrovatelností maximálně –20°C,“ vysvětluje Vladimír Třebícký z SGS Ústavu paliv a maziv.

Zvláště ten, kdo nejezdí tak často, by se měl před tankováním v těchto dnech zastavit a uvědomit si, že přijde den, kdy teploty klesnou výrazně pod nulu. „Motorista by měl před zimní sezónou zkontrolovat stav palivového filtru, odstranit z něj vodu, případně ho vyměnit, protože ten může výrazně zhoršit podmínky pro palivo,“ doporučuje Třebícký.

Záleží také na tom, kde běžně parkujete. V garáži auto asi nezmrzne, ale jakmile stojí venku, zvlášť přes noc, mráz z nafty uvolní parafiny, které ucpou filtr, a motor nenastartujete. Dokonce i vy samotní máte vliv na teplotu, při které nafta zmrzne. Před zimou byste měli vždy vyjet nádrž, lidově řečeno, do sucha.

„Pokud by byla nádrž do poloviny naplněna letní naftou s filtrovatelností maximálně do –2°C, při doplnění přechodovou nebo zimní naftou se konečná hodnota filtrovatelnosti může dostat třeba na –8°C. Jenže když potom venkovní teplota klesne pod tuto hodnotu, z nafty vykrystalizují parafiny, které mohou ucpat palivový filtr, a auto nenastartuje,“ říká Václav Loula ze společnosti Benzina.

Když nevíte, zeptejte se obsluhy čerpací stanice

Taky se teď ptáte, jak vlastně zjistíte, že ze stojanu do nádrže opravdu teče zimní nafta? Odpověď je docela jednoduchá, marketing. „Čerpací stanice se kvůli velké konkurenci snaží svoje produkty s lepšími vlastnostmi pochopitelně patřičně prezentovat. Většinou jsou to prémiové nebo aditivované nafty, které často nabízejí i lepší nízkoteplotní vlastnosti. Dobré tedy je se u obsluhy stanice informovat, jaký typ nafty prodávají,“ radí Vladimír Třebícký.

A co v případě, že uhodí mrazy a nafta zamrzne? Pomůže například letitá rada s přilitím petroleje? „Petrolej opravdu zlepšuje nízkoteplotní vlastnosti nafty, ale většina lidí k němu nemá přístup. Jako alternativu lze použít přísady do paliva, ale je důležité je aplikovat před snížením teploty a hlavně před tankováním, protože je potřeba, aby se v nádrži rozmíchaly,“ uzavírá Třebícký.

Už teď je tedy potřeba myslet na to, abyste nastartovali, až uhodí opravdové mrazy. Potom totiž budete pozdě bycha honiti a nezbude vám než auto dostat do zateplené garáže, kde palivo rozmrzne, a vydat se po svých na autobus.

autor: pgj
Spustit audio