Kreativita, strategická surovina nadcházejícího století

21. červenec 2016

Co to je kreativní ekonomika? Jak podpořit technické a kreativní myšlení v nastupující generaci? Hostem Magazínu Leonardo byl Marcel Kraus z Technologické agentury České republiky.

„Největší výzvou, bavíme-li se o technologiích, je jejich nárůst, hustota a přítomnost,“ uvedl expert. „Na to je třeba zareagovat i vzdělávacím systémem,“ dodal.

Zvláště je zapotřebí najít konkurenční výhodu, kterou může být právě kreativita.

„Zní to zvláště, ale kreativita je nová strategická surovina nadcházejícího století,“ tvrdí odborník.

Vzniká tak nový konglomerát odvětví, kterým se říká kulturní a kreativní odvětví. „Tam se talent, kreativita a schopnosti jejich proměny setkávají a mají schopnost tvořit nové produkty, služby nebo nové kvality života.“

„Zajímavé je, že ve velké většině využívají lokálních surovin, jsou vázány na konkrétní lokalitu, město nebo zemi,“ upozornil Kraus.

Podle něj stěžejní obory dnešního vzdělávání jsou věda, technologie, strojírenství a matematika. Přesto se ukazuje, že jen tyto nestačí.

„Není to celé, chybí zde umění, jako reprezentant kreativity, tedy schopnosti využívat znalostí a měnit je do užitečného řešení,“ vysvětlil expert.

I proto jsou umění a design připraveny proměnit nový typ ekonomiky tak, aby odpovídal příležitostem a výzvám 21. století.

„Na příkladu německých automobilek, které vynakládají obrovské prostředky na inovace v oblasti designu, můžeme vidět, jak lze propojit uměleckou a ekonomickou složku,“ shrnul Marcel Kraus.

Spustit audio