Nová planeta tří sluncí

5. duben 2016

Planety, obíhající na stabilních drahách v soustavách tří sluncí, jsou z hlediska nebeské mechaniky poměrně velmi vzácné. Jednou z nich je i nově objevená obří planeta KELT-4Ab, která od nás leží “jen” asi 685 světelných let daleko, směrem k souhvězdí Lva.

Katalogová zkratka KELT pochází z názvu soustavy dvou menších robotických dalekohledů (Kilodegree Extremely Little Telescope - KELT), které mají na objevu a prozkoumání příslušné trojné soustavy KELT-4 hlavní podíl. Jeden z dalekohledů se nachází v Arizoně a druhý v Jižní Africe. Příslušná data zpracoval a vyhodnotil americký tým z pracoviště Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Slovo “nafouknutý” charakterizuje téměř dvojnásobný průměr planety KELT-4Ab oproti našemu Jupiteru. Celkově jde zatím o pouze čtvrtou objevenou planetu, obíhající na stabilní dráze v soustavě tři hvězd či sluncí, protože většina planet v podobných soustavách mívá prudce nestabilní dráhy.

Buď je vlivem dynamického chaosu planeta v podobné soustavě relativně rychle vyhozena do mezihvězdného prostoru nebo naopak rychle nasměrována do velké blízkosti jedné z hvězd a brzy zničena. To ovšem nemusí platit pro výrazně “hierarchické” trojné soustavy jako je KELT-4.

V soustavě označené jako KELT-4 se nacházejí tři hvězdy (KELT-4A, KELT-4B, KELT-4C) a dotyčná planeta typu “nafouknutý horký Jupiter” obíhá kolem první z nich. “Horký Jupiter” je obecné označení pro plynné obří planety o hmotnosti zhruba planety Jupiter, které obíhají velmi blízko mateřské hvězdy a v jejichž atmosféře proto panují poměrně vysoké teploty řádově několik stovek stupňů Celsia.

Zároveň hvězdy B a C oběhnou jedna kolem druhé za 30 let. Původně byly hvězdy B a C vzhledem ke své relativní blízkosti (je mezi nimi vzdálenost jen asi 10 astronomických jednotek) považovány za hvězdu jednu. Díky tomu, že jsou tak daleko, proto hvězdy B a C prakticky nenarušují stabilní dráhu planety KELT-4Ab kolem hvězdy A. Pokud bychom se nacházeli na oběžné dráze kolem planety KELT-4Ab, viděli bychom hvězdu A jako zdánlivě 40x větší než Slunce, viděné z povrchu Země.

Velmi vzdálené hvězdy B a C by však pravděpodobně nebyly jasnější než pozemský Měsíc, pokud bychom je pozorovali ze stejného místa. Vědci předpokládají, že velká blízkost obří horké plynné planety k hvězdě A může být právě důsledkem systematického gravitačního vlivu vzdálených souputníků B a C.

Hlavní a dominující hvězda hierarchické trojné soustavy, označená jako KELT-4A, je velmi jasná. Blízká obří planeta KELT-4Ab ji oběhne asi za 3 dny, ve vzdálenosti pouhých 6.5 milionu kilometrů. Dvě další hvězdy B a C obíhají kolem hvězdy A prakticky společně a poměrně velmi daleko, ve vzdálenosti 330 astronomických jednotek (1AU = přibližně 150 milionů kilometrů). Oběhnou ji jednou za zhruba 3800 let.

Zdroje: Scientific American, The Astronomical Journal, Phys.Org, Outer places, Physics Astronomy, Washington Post, Inverse, Space.com