Life style15. června  2017 v 10:00  

Poškozují opalovací krémy lidskou DNA? Odpovídá odbornice VŠCHT

Při opalování působí na kůži radikály, které rády poškozují buňky pokožky. Aktivované jsou i vaše melanocyty, tedy buňky, které produkují hnědý pigment melanin (proto zhnědnete) - Foto: Fotobanka Pixabay

Při opalování působí na kůži radikály, které rády poškozují buňky pokožky. Aktivované jsou i vaše melanocyty, tedy buňky, které produkují hnědý pigment melanin (proto zhnědnete)Foto: Fotobanka Pixabay

A k čemu jsou vůbec opalovací krémy dobré? Kromě toho, že se nespálíte...

Před pár dny se objevila informace, že některé krémy obsahují ethylhexyl metoxycinamát, který poškozuje lidskou DNA. Je to pravda? „Nepanikařte, výzkumy jsou teprve na začátku,“ říká Iveta Hrádková z Ústavu mléka, tuků a kosmetiky VŠCHT Praha. 

„Látka se používá nejméně 30 let, a kdyby tady byl nějaký velký problém, určitě by se na to přišlo mnohem dřív,“ uklidňuje. Opalovací krémy a oleje vás totiž zaručeně chrání před ultrafialovým zářením UVA a UVB. A UVB je prokazatelně karcinogenní, způsobuje melanomy kůže. 

Kdy nechodit na slunce vůbec? 

„UVA se dlouhou dobu vůbec nebralo jako rizikové. Pravda to ale není. Dokonce je legislativně uzákoněno, že jedna třetina všech UV filtrů v kosmetických přípravcích musí být proti UVA záření,“ vysvětluje odbornice. Co sluneční záření vlastně dělá? 

Tip pro vás
Ideální pro opalování v našich zeměpisných šířkách jsou krémy se středním faktorem (15, 20, 25). Platí to pro fototyp 2 a 3.

„Je to předčasné stárnutí pokožky, tzv. photoaging. Vysoké dávky UVA pak stojí za rakovinou kůže.“ Odbornice rozhodně nedoporučuje slunění mezi 11:00 a 15:00 (podle posledních studií je to dokonce už mezi 10:00 a 16:00). V tomto čase buďte určitě ve stínu, s kloboukem a slunečními brýlemi. 

Každý z vás je jiný fototyp:
Fototyp 1: světlá kůže rezavé vlasy
Fototyp 2: světlé vlasy i kůže, modré/zelené oči
Fototyp 3: světlá kůže, tmavé vlasy, tmavé oči

Ani slunečník vás neochrání 

Doporučená doba opalování je pro každého jiná. Záleží na tom, jaký jste fototyp. Fototyp 3 může být na slunci bez následků 20 minut, po použití krému s fatorem 15 pak až 300 minut, tj. 5 hodin. Krém byste ale už jen kvůli pocení a otírání ručníkem měli nanášet každé 2–3 h. 

Ultrafialové záření se odráží i od písku nebo od vodní hladiny. Ani pod slunečníkem tak nejste 100% chráněni. A mnohem víc se musíte chránit na horách. „Po každých 300 výškových metrech roste intenzita záření o 4 %. Na dovolené na horách byste proto měli používat vysoké ochranné faktory.“ 

opalování, pláž, moře - Foto: Daniel Lobo, licence Creative Commons Atribution-NonCommecial-NoDerivs 2.0 Generic

Pořad: Poradna  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-pátek 10:05  |  Délka pořadu: 40 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Příběhy posluchačů

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace