V Jizerských horách opravují unikátní železniční tunel na trase Tanvald - Harrachov - Sklářská Poreba

15. červen 2015

V Jizerských horách opravují tunel, kterým projíždějí vlaky na trase Tanvald - Harrachov - Sklářská Poreba už více než sto let. Do tunelu zatéká. V létě to nevadí, ale v zimě se na jeho stěnách tvoří nebezpečné ledopády. Nejen že je tunel starý víc než sto let, navíc jsou v něm i dvě zatáčky. To je netypické a to ztěžuje i samotnou opravu. Pomoci tak musí přesné propočty, na míru vyrobené železniční pražce a obří diamantová pila.

„Diamantový kotouč je docela veliký, má průměr 1.600, to znamená, že je skoro velký jako já,“ říká stavbyvedoucí Ondřej Minich. Není žádný drobek, dovedete si tedy představit, že ona diamantová pila je opravdu velký kus nářadí.
Při vchodu do tunelu člověku padají kapky za krk kapky vody. V zimě se ale voda mění v nebezpečné ledopády.

„Strojvedoucí musí zpomalit až na 10 kilometrů v hodině a kontrolovat s hlavou vystrčenou z okýnka, jestli vůbec projede. To znamenalo vždy velký posun v jízdním řádu,“ konstatuje Minich.

V tunelu trénovali lezení v ledu horolezci

Nevýhoda pro strojvedoucí se v minulých letech stala výhodu pro horolezce, vypráví Jiří Dvořák z jilemnického horolezeckého oddílu.

Oprava unikátního železničního tunelu na trase mezi Tanvaldem, Harrachovem a Sklářskou Porebou

„Sám jsem tady před lety trénoval - měli jsme tu cvičný terén na ledy. Tak uvidíme, jestli to budou horolezci dál využívat. Měli jsme jízdní řád, věděli jsme, kdy jedou vlaky, tak jsme vylezli nahoru, počkali a zas se dál lezlo.“

Po rekonstrukci bude doprava bezpečnější, ujišťuje Mojmír Nejezchleb ze Správy železniční dopravní cesty. „Cílem prací je odvést vodu z tunelu tak, aby v něm nevznikaly ledové bariéry.“

Kdo by chtěl do tunelu nahlédnout vlastníma očima, a ne jen těma zprostředkovanýma v této reportáži, má možnost zítra mezi 12 a 16 hodinou, kdy se tunel plný stavařů otevře všem zájemcům o návštěvu železničního tubusu, toho času bez kolejiště.

autor: sas
Spustit audio